• 2018-05-17 08:45 Viktor Nordendahl

    Hur du använder dina digitala kanaler

    Att använda sociala medier och forum är ett utmärkt sätt att marknadsföra sina tjänster och produkter. För tips om hur du bäst utnyttjar sociala medier kan du läsa En liftares guide till sociala medier.

    Den här guiden fokuserar på hur du använder Facebook, YouTube och din hemsida för att skapa en sammankoppling mellan dina digitala kanaler.

    Youtube

    Youtube ägs av Google och har fokus på privata kanaler kopplade till sitt namn och personliga e-postadress. För att skapa ett företagskonto för Youtube behöver du skapa ett Google Brand Account om du vill använda ditt företagsnamn som Youtube-kanal. För att skapa det kan du följa Google’s guide Manage your Brand Account.

    För att ladda upp en färdig video på Youtube går du till www.youtube.com/upload och väljer videofilen. När du valt filen så börjar Youtube automatiskt att ladda upp klippet och du kommer till en skärm där du kan redigera informationen för klippet. Här kan du namnge klippet med en titel, skriva en beskrivning och välja om klippet ska vara offentligt, olistad, privat eller planerad. Om du låter den vara offentlig så kommer videon att bli live. Olistad betyder att den är gömd och bara personer med en länk kan se videon. Privat betyder att bara den som är inloggad på din Youtube-kanal kan se videon. Planerad betyder att du kan välja när videon ska bli live.

    Det är rekommenderat att ladda upp en video som olistad (anonym) så att du kan kontrollera att resultatet blev som önskat. När du är nöjd med videon kan du i efterhand göra den offentlig.

    När din video är uppladdad blir den länkad till en URL. Det är länken högst upp i din webbläsare. Du kan använda den här länken för att skicka till kollegor, kunder, familj och vänner eller att dela på sociala medier.

    För att få en överblick på alla dina videor på Youtube kan du klicka på din profilikon uppe till höger och gå till studio. Du får då en listvy av alla videor och kan redigera information i efterhand. Här hittar du även en förkortad URL i stil med “https://youtu.be/XXXXXX”.

    Facebook

    För att skapa en Facebook-sida för ditt företag så går du till http://www.facebook.com/pages/creation/, följer stegen och fyller på informationen om ditt företag.

    När du skapat din sida kan du ändra och lägga till information som adress, om ditt företag, kontaktuppgifter m.m. genom att gå till sidlänken “Om” till vänster.

    Det är rekommenderat att skapa ett användarnamn för din Facebook-sida. Det kommer du så ut @DittFöretag. Då skapas även en bättre Facebook-url för din sida som kommer att se ut såhär www.facebook.com/DittFöretag. Du skapar ett användarnamn genom att trycka på @xxxxx under ditt företagsnamn på Facebook-sidan.

    När du delar en video från din Youtube-kanal på din Facebook-sida så kopierar du videons URL och klistrar in den i en statusuppdatering på din Facebook-sida tillsammans med en relevant text om videon. Välj sedan att  dela inlägget.

    Om du använder Facebook via mobilen så rekommenderar vi att ladda ner appen Facebook Pages Manager eller på svenska Facebook Sidhanteraren som är en app framtagen för att hantera Facebook-sidor. När du använder Facebook via en dator använder du din normala inloggning.

    Hemsida

    När du lägger till en Youtube-video behöver du bädda in den i ett kodstycke. Gå först till videon på Youtube. När du har videon framför dig så finns det en länk under videon som heter DELA eller SHARE på engelska. Här hittar du även en förkortad URL för videon som du kan kopiera. Du ska klicka på länken BÄDDA IN. Du får du en förhandsvisning och ett kodstycke som börjar med

    Logga in på din hemsida och gå till sidan du vill lägga in Youtube-videon på, klicka på ändraknappen. Du är nu i redigeringsläget på den sidan där du vill ha videon. Under sektionen Lägg till så klickar du på den blåa pilen för att få mer alternativ. När du klickar på pilen får du en hel del nya val som finns till för mer avancerad användning, som det här. Det du kopierat från Youtube-videon är ett kodstycke, så klicka på knappen Kodstycke och klistra in all kodtext du kopierat och klicka på Tillbaka. Din Youtube-video ligger nu i en sektion längst ner. Du kan nu ändra strukturen på sidan så att Youtube-videon ligger där den ska. När du är nöjd så klickar du på Spara. Hemsidan är nu uppdaterad och din video är live på sidan.

    Om du har problem eller vill spara tid så är du varmt välkommen att kontakta oss på Nklt så hjälper vi eller gör det åt dig.

    info
  • 2016-01-20 09:00

    En liftares guide till sociala medier

    En grund i varje företag eller privatperson är att nå ut till en publik. Vi lever i ett samhälle där vi litar på varandras färdigheter, en komplett cirkel för utveckling. Så hur når du då ut till målgruppen som har behov av dina färdigheter eller produkter och blir en del av cirkeln? Jag tror vi alla har varit i den situation där man sitter på fest med finskjortan, petar lite på tårtan och umgås med bekanta och människor du inte känner. Din kusins nya partner eller din mors barndomskompis. Man skakar hand och personen ställer den obligatoriska konversationsstartaren “Så, vad gör du för något?”. Ibland så händer det att den här personen är i behov av vad du kan leverera. Och där har du en ny kontakt! Det är samma sak med sociala medier. Personer och företag som skapar kontakter, sprider sina tankar, idéer, produkter och engagerar sig med människor på en personlig nivå. Det underbara med sociala medier är att du inte behöver det där småpratet om hur kallt det varit den senaste veckan.


    Varför är sociala medier viktigt?

    Hemsidor har gått en lång väg från att vara en frivillig online-broschyr till att bli en obligatorisk plattform för företag att presentera sig. Människor går även nu mer än tidigare från att vara anställda under ett större namn och bestämmer sig för att starta eget. Vi lever i guldåren för startups. Då är det ännu viktigare att sticka ut ifrån mängden och skapa en publik av tillit och kvalité, för att få personer som kommer tillbaka. Där kan sociala medier hjälpa dig genom att skapa mer trafik på medier via länkar och dela med sig om information som går direkt till din målgrupp. Med sociala medier får du även direkt respons från personerna som betyder något. Inte statistik printade från en skrivare som skulle bytt bläckpatroner för en månad sen. Men det bästa av allt är nog att sociala medier är gratis marknadsföring för ditt namn.


    Så hur vet du vilka sociala medier som passar dig?

    Jag rekommenderar alltid att använda Facebook. Det fungerar för alla branscher och har störst användarbas. Facebook är också enkelt att använda. Till och med min mormor på nästan 70 år sitter och kommenterar på gårdagens pensionärsträff om hur trevligt det var. Sen finns det andra branscher där man kan ha fler sociala medier för att dela en mer nischad information som till exempel bilder och videor. Ifall du har riktigt fina bilder att visa upp på nya byggprojektet eller ett nytt klädesplagg så rekommenderar jag Instagram där du kan ha ett mer aktivt bildflöde. Sen finns det även Twitter, för korta och intressanta nyheter där du kan dela med dig dagligen av dina jobbäventyr. Det gäller att tänka igenom vad för information du vill dela och bestämma dig vilken eller vilka sociala medier som passar ditt företag bäst. Du behöver inte vara på alla medier, bara de som betyder något för dig och din målgrupp.

    När du nu har bestämt dig för vilka sociala medier som ditt företag ska vara aktivt på så gäller det att korrekt anpassa din sida med information och bilder om ditt företag. Det är vanligt att sociala medier använder sig av två slags bilder. En profilbild och en omslagsbild. En profilbild är ansiktet utåt, i det här fallet företagets logotyp eller en symbol. En profilbild är vad personer kommer att se i sitt flöde när du skriver en status. Omslagsbilden är till för att skapa en känsla så besökaren får rätt intryck av vad ditt företag gör. En hemsida som jag kan rekommendera för att skapa bilder i korrekt storlek är Adsvise, där kan du se bildstorlekar för alla relevanta medier. Ifall du behöver hjälp med framtagandet av bilder för din sida så kan vi hjälpa till med det genom att kontakta PGEgY2xhc3MgPSAibF9tYWlsIGxfbmV3X3dpbmRvdyIgaHJlZj0ibWFpbHRvOnZpa3Rvci5ub3JkZW5kYWhsQG5rbHQuc2UiIHRhcmdldD1fYmxhbms+dmlrdG9yLm5vcmRlbmRhaGxAbmtsdC5zZTwvYT4=

    Du är nu ute i cyberrymden och med alla andra. Så hur bygger du rymdskeppet för uppskjutning och skapar en följarbas? Och varför ska folk bry sig? Hur blir du upptäkt? Det är vanliga frågor när man startar sin sida. Du har själv sett andra lyckas. Så hur gör man?

    Det finns inget exakt svar på det men det finns bra saker att tänka på. Dela information som anses intressant eller engagerar personer. Personer följer sidor och företag som de känner att de får ut någonting av. Vare sig det är humor, affärstips, nyheter eller nya produkter. Därför bör man tänka på innehållet man lägger ut samt hur ofta man lägger ut det. En varm rekommendation är att använda sig av bra bildmaterial till dina inlägg. Det har kommit fram att på Facebook så genererar en status med bild 53% mer gillningar, 104% mer kommentarer och 84% mer klick på länkar än vad bara en textstatus skulle ge. Allt handlar om att vara relevant i dagens industri. Sociala medier har mer fördelar än att ge bra respons - sociala medier är en guldgruva för att öka trafiken på dina andra medier. Att sprida dina budskap via hemsidan eller få folk att skriva upp sig för dina mail-utskick. Det är samma sak när man utformar en hemsida, att ha i åtanke flera vägar av navigation. Det hjälper inte bara användarvänligheten utan även sökmotoroptimering (SEO) så du hittas i internetrymden och kommer högre upp i sökresultaten. Länka fram och tillbaka för att skapa en full cirkel av trafik. Man får inte glömma bort att internet är ett levande dokument, precis som ditt företag. Håll dig och dina användare uppdaterade. Så hur ofta ska man då skriva? Det rekommenderas att max lägga ut fem statusinlägg på Twitter om dagen, ett på LinkedIn, fem på Google Plus och tio per vecka på Facebook. Men det finns gamla visdomsord som lyder; kvalitét över kvantitet. Ifall du har problem med tiden du kan lägga på sociala medier så finns det verktyg som man kan använda sig av, ett av de verktygen är Buffer för en bättre planering av statusinlägg. Det gäller även att vara realistisk. Man kommer troligen inte att få tusentals följare på en vecka, sånt här tar tid. Det viktigaste är att visa att du lever och är relevant i dagens tid.

    När du varit ute ett tag på medierna och fått känna på hur det är så bör du analysera dina inlägg. Vad bryr sig folk mest om och vad kan man göra bättre? Medier har verktyg för att bryta ner varje inlägg och hur dem presterade för att hjälpa dig få en komplett överblick.

    Precis som alla företag som existerat så är målet att tjäna pengar. Det är samma sak med sociala medier, därför har dessa ett system för att filtrera vilken information som ska visas. Om du har något nytt och spännande att dela med dig till världen så bör man annonsera för att få störst räckvidd. Det finns flera olika sett att annonsera och det gäller att tänka efter vad som är viktigast för dig, ska folk besöka din hemsida eller ta del av ett erbjudande? Av egen erfarenhet så får man bäst respons av annonser på Facebook och Google Adwords.

    Ifall du vill ha hjälp med sociala medier så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig. Var inte rädd för att testa nya saker för att skapa nya spännande kontakter för en bättre sammanhållning och framtid för ditt företag.

    info
  • 2015-11-04 13:30 Viktor Nordendahl

    Fria bilder

    Det finns flera alternativ för att hitta bilder till sin hemsida.
    Vi har skrivit ett blogginlägg där vi går mer ingående på vad som gör en bild bra för webben.
    Du kan läsa det inlägget här

    Vad många inte vet är att det finns väldigt bra sidor med fria bilder för användning hur du än vill.
    Vi tänkte dela med oss av några hemsidor som vi brukar använda oss av.

    Här är bra tips på hemsidor med fria alternativ!

    Unsplash
    <4:>

    En favorit är också Little Visuals - där du kan registrera din epostadress och varje vecka få 7 bilder i mailkorgen! Bara välja och vraka.

    När du hittar en bild du gillar är det bara att ladda ner och använda den hur du än vill.

    Go nuts!

    info
  • 2015-11-04 13:00 Viktor Nordendahl

    Tips för att hitta rätt bild för din hemsida

    Ett problem som många av våra kunder har är att få tag på bra bilder till sin hemsida.
    Ett sätt är förstås att anlita en fotograf. Ett annat är att köpa bilder från en bildbyrå eller ett bildarkiv såsom www.shutterstock.com

    Det här är ett bra exempel på kvalitét över kvantitet. Utbudet för stockphotos är stort men kvalitén på bilderna är ofta väldigt dåliga. Vad är det då som gör bilderna dåliga? Det främsta är att bilderna är själlösa och inte känns genuina. Fina kostymer, vita leenden och tomma blickar.
    Dom saknar den där mänskliga känslan vilket är väldigt viktigt för att skapa något som man kan relatera till för sin hemsida.

    Studera kompositionen av bilden. Ifall en bild har för många detaljer så kan besökaren bli förvirrad för ögat har ingen vilopunkt eller fokuspunkt och man vet inte vart man ska kolla. Det är ofta bra att ha naturliga och lugna bilder så att bilden inte stör resten av innehållet av hemsidan.

    Det man ska söka efter när man letar bilder till sin hemsida är att hitta det vackra i detaljerna och bilden i en helhet för att skapa rätt stämning. Färg i bilden är också väldigt viktigt. Tänk efter på upplägget av hemsidan och formspråket. Ifall du använder en ljus bild bakom till exempel vit text så kommer det att minska läsbarheten av texten. Samt om man använder text i färg så måste man hitta bilder som kan balansera det, grundkunskap av färgteori är bra i det här sammanhanget. Ett tips ifall bild och text inte går ihop är att lägga en täckande solid färg ovanpå bilden med en lätt genomskinlighet. Ögat är väldigt känsligt för färg och ljus och man märker ofta ifall något är fel.

    Kompositionen av en bild är också viktigt att ha i åtanke. Att verkligen se vad som är i bilden istället för att se bilden som en helhet och jobba med det. Ifall en bild har för många detaljer så kan det störa sidan som en helhet.

    Undvik att Googla bilder. Bilder på Google är ofta copyrighted av en fotograf, privatperson eller företag.
    Att Googla bilder kan också ge fel resultat i form av dåligt upplösta bilder eller bilder med låg kvalitét, så det gäller att hitta bilder med hög upplösning och kvalitét som fungerar bra på alla skärmstorlekar.

    Så vad ska man då tänka på med val av bilder för sin hemsida?

    • Undvik Stockphotos
    • Använd bilder som besökaren kan relatera till eller som väcker en känsla
    • Tänk på komposition
    • Se detaljerna i bilden
    • Tänk på formspråket av hemsidan
    • Använd högupplösta bilder
    • Tänk på responsiviteten av hemsidan
    • Att anlita en fotograf ger alltid bäst resultat
    info

Senaste blogginläggen

  • 2018-05-17 08:45 Viktor Nordendahl

    Hur du använder dina digitala kanaler

    Att använda sociala medier och forum är ett utmärkt sätt att marknadsföra sina tjänster och produkter. För tips om hur du bäst utnyttjar sociala medier kan du läsa En liftares guide till sociala medier.

    Den här guiden fokuserar på hur du använder Facebook, YouTube och din hemsida för att skapa en sammankoppling mellan dina digitala kanaler.

    Youtube

    Youtube ägs av Google och har fokus på privata kanaler kopplade till sitt namn och personliga e-postadress. För att skapa ett företagskonto för Youtube behöver du skapa ett Google Brand Account om du vill använda ditt företagsnamn som Youtube-kanal. För att skapa det kan du följa Google’s guide Manage your Brand Account.

    För att ladda upp en färdig video på Youtube går du till www.youtube.com/upload och väljer videofilen. När du valt filen så börjar Youtube automatiskt att ladda upp klippet och du kommer till en skärm där du kan redigera informationen för klippet. Här kan du namnge klippet med en titel, skriva en beskrivning och välja om klippet ska vara offentligt, olistad, privat eller planerad. Om du låter den vara offentlig så kommer videon att bli live. Olistad betyder att den är gömd och bara personer med en länk kan se videon. Privat betyder att bara den som är inloggad på din Youtube-kanal kan se videon. Planerad betyder att du kan välja när videon ska bli live.

    Det är rekommenderat att ladda upp en video som olistad (anonym) så att du kan kontrollera att resultatet blev som önskat. När du är nöjd med videon kan du i efterhand göra den offentlig.

    När din video är uppladdad blir den länkad till en URL. Det är länken högst upp i din webbläsare. Du kan använda den här länken för att skicka till kollegor, kunder, familj och vänner eller att dela på sociala medier.

    För att få en överblick på alla dina videor på Youtube kan du klicka på din profilikon uppe till höger och gå till studio. Du får då en listvy av alla videor och kan redigera information i efterhand. Här hittar du även en förkortad URL i stil med “https://youtu.be/XXXXXX”.

    Facebook

    För att skapa en Facebook-sida för ditt företag så går du till http://www.facebook.com/pages/creation/, följer stegen och fyller på informationen om ditt företag.

    När du skapat din sida kan du ändra och lägga till information som adress, om ditt företag, kontaktuppgifter m.m. genom att gå till sidlänken “Om” till vänster.

    Det är rekommenderat att skapa ett användarnamn för din Facebook-sida. Det kommer du så ut @DittFöretag. Då skapas även en bättre Facebook-url för din sida som kommer att se ut såhär www.facebook.com/DittFöretag. Du skapar ett användarnamn genom att trycka på @xxxxx under ditt företagsnamn på Facebook-sidan.

    När du delar en video från din Youtube-kanal på din Facebook-sida så kopierar du videons URL och klistrar in den i en statusuppdatering på din Facebook-sida tillsammans med en relevant text om videon. Välj sedan att  dela inlägget.

    Om du använder Facebook via mobilen så rekommenderar vi att ladda ner appen Facebook Pages Manager eller på svenska Facebook Sidhanteraren som är en app framtagen för att hantera Facebook-sidor. När du använder Facebook via en dator använder du din normala inloggning.

    Hemsida

    När du lägger till en Youtube-video behöver du bädda in den i ett kodstycke. Gå först till videon på Youtube. När du har videon framför dig så finns det en länk under videon som heter DELA eller SHARE på engelska. Här hittar du även en förkortad URL för videon som du kan kopiera. Du ska klicka på länken BÄDDA IN. Du får du en förhandsvisning och ett kodstycke som börjar med

    Logga in på din hemsida och gå till sidan du vill lägga in Youtube-videon på, klicka på ändraknappen. Du är nu i redigeringsläget på den sidan där du vill ha videon. Under sektionen Lägg till så klickar du på den blåa pilen för att få mer alternativ. När du klickar på pilen får du en hel del nya val som finns till för mer avancerad användning, som det här. Det du kopierat från Youtube-videon är ett kodstycke, så klicka på knappen Kodstycke och klistra in all kodtext du kopierat och klicka på Tillbaka. Din Youtube-video ligger nu i en sektion längst ner. Du kan nu ändra strukturen på sidan så att Youtube-videon ligger där den ska. När du är nöjd så klickar du på Spara. Hemsidan är nu uppdaterad och din video är live på sidan.

    Om du har problem eller vill spara tid så är du varmt välkommen att kontakta oss på Nklt så hjälper vi eller gör det åt dig.

    info
  • 2016-01-20 09:00

    En liftares guide till sociala medier

    En grund i varje företag eller privatperson är att nå ut till en publik. Vi lever i ett samhälle där vi litar på varandras färdigheter, en komplett cirkel för utveckling. Så hur når du då ut till målgruppen som har behov av dina färdigheter eller produkter och blir en del av cirkeln? Jag tror vi alla har varit i den situation där man sitter på fest med finskjortan, petar lite på tårtan och umgås med bekanta och människor du inte känner. Din kusins nya partner eller din mors barndomskompis. Man skakar hand och personen ställer den obligatoriska konversationsstartaren “Så, vad gör du för något?”. Ibland så händer det att den här personen är i behov av vad du kan leverera. Och där har du en ny kontakt! Det är samma sak med sociala medier. Personer och företag som skapar kontakter, sprider sina tankar, idéer, produkter och engagerar sig med människor på en personlig nivå. Det underbara med sociala medier är att du inte behöver det där småpratet om hur kallt det varit den senaste veckan.


    Varför är sociala medier viktigt?

    Hemsidor har gått en lång väg från att vara en frivillig online-broschyr till att bli en obligatorisk plattform för företag att presentera sig. Människor går även nu mer än tidigare från att vara anställda under ett större namn och bestämmer sig för att starta eget. Vi lever i guldåren för startups. Då är det ännu viktigare att sticka ut ifrån mängden och skapa en publik av tillit och kvalité, för att få personer som kommer tillbaka. Där kan sociala medier hjälpa dig genom att skapa mer trafik på medier via länkar och dela med sig om information som går direkt till din målgrupp. Med sociala medier får du även direkt respons från personerna som betyder något. Inte statistik printade från en skrivare som skulle bytt bläckpatroner för en månad sen. Men det bästa av allt är nog att sociala medier är gratis marknadsföring för ditt namn.


    Så hur vet du vilka sociala medier som passar dig?

    Jag rekommenderar alltid att använda Facebook. Det fungerar för alla branscher och har störst användarbas. Facebook är också enkelt att använda. Till och med min mormor på nästan 70 år sitter och kommenterar på gårdagens pensionärsträff om hur trevligt det var. Sen finns det andra branscher där man kan ha fler sociala medier för att dela en mer nischad information som till exempel bilder och videor. Ifall du har riktigt fina bilder att visa upp på nya byggprojektet eller ett nytt klädesplagg så rekommenderar jag Instagram där du kan ha ett mer aktivt bildflöde. Sen finns det även Twitter, för korta och intressanta nyheter där du kan dela med dig dagligen av dina jobbäventyr. Det gäller att tänka igenom vad för information du vill dela och bestämma dig vilken eller vilka sociala medier som passar ditt företag bäst. Du behöver inte vara på alla medier, bara de som betyder något för dig och din målgrupp.

    När du nu har bestämt dig för vilka sociala medier som ditt företag ska vara aktivt på så gäller det att korrekt anpassa din sida med information och bilder om ditt företag. Det är vanligt att sociala medier använder sig av två slags bilder. En profilbild och en omslagsbild. En profilbild är ansiktet utåt, i det här fallet företagets logotyp eller en symbol. En profilbild är vad personer kommer att se i sitt flöde när du skriver en status. Omslagsbilden är till för att skapa en känsla så besökaren får rätt intryck av vad ditt företag gör. En hemsida som jag kan rekommendera för att skapa bilder i korrekt storlek är Adsvise, där kan du se bildstorlekar för alla relevanta medier. Ifall du behöver hjälp med framtagandet av bilder för din sida så kan vi hjälpa till med det genom att kontakta PGEgY2xhc3MgPSAibF9tYWlsIGxfbmV3X3dpbmRvdyIgaHJlZj0ibWFpbHRvOnZpa3Rvci5ub3JkZW5kYWhsQG5rbHQuc2UiIHRhcmdldD1fYmxhbms+dmlrdG9yLm5vcmRlbmRhaGxAbmtsdC5zZTwvYT4=

    Du är nu ute i cyberrymden och med alla andra. Så hur bygger du rymdskeppet för uppskjutning och skapar en följarbas? Och varför ska folk bry sig? Hur blir du upptäkt? Det är vanliga frågor när man startar sin sida. Du har själv sett andra lyckas. Så hur gör man?

    Det finns inget exakt svar på det men det finns bra saker att tänka på. Dela information som anses intressant eller engagerar personer. Personer följer sidor och företag som de känner att de får ut någonting av. Vare sig det är humor, affärstips, nyheter eller nya produkter. Därför bör man tänka på innehållet man lägger ut samt hur ofta man lägger ut det. En varm rekommendation är att använda sig av bra bildmaterial till dina inlägg. Det har kommit fram att på Facebook så genererar en status med bild 53% mer gillningar, 104% mer kommentarer och 84% mer klick på länkar än vad bara en textstatus skulle ge. Allt handlar om att vara relevant i dagens industri. Sociala medier har mer fördelar än att ge bra respons - sociala medier är en guldgruva för att öka trafiken på dina andra medier. Att sprida dina budskap via hemsidan eller få folk att skriva upp sig för dina mail-utskick. Det är samma sak när man utformar en hemsida, att ha i åtanke flera vägar av navigation. Det hjälper inte bara användarvänligheten utan även sökmotoroptimering (SEO) så du hittas i internetrymden och kommer högre upp i sökresultaten. Länka fram och tillbaka för att skapa en full cirkel av trafik. Man får inte glömma bort att internet är ett levande dokument, precis som ditt företag. Håll dig och dina användare uppdaterade. Så hur ofta ska man då skriva? Det rekommenderas att max lägga ut fem statusinlägg på Twitter om dagen, ett på LinkedIn, fem på Google Plus och tio per vecka på Facebook. Men det finns gamla visdomsord som lyder; kvalitét över kvantitet. Ifall du har problem med tiden du kan lägga på sociala medier så finns det verktyg som man kan använda sig av, ett av de verktygen är Buffer för en bättre planering av statusinlägg. Det gäller även att vara realistisk. Man kommer troligen inte att få tusentals följare på en vecka, sånt här tar tid. Det viktigaste är att visa att du lever och är relevant i dagens tid.

    När du varit ute ett tag på medierna och fått känna på hur det är så bör du analysera dina inlägg. Vad bryr sig folk mest om och vad kan man göra bättre? Medier har verktyg för att bryta ner varje inlägg och hur dem presterade för att hjälpa dig få en komplett överblick.

    Precis som alla företag som existerat så är målet att tjäna pengar. Det är samma sak med sociala medier, därför har dessa ett system för att filtrera vilken information som ska visas. Om du har något nytt och spännande att dela med dig till världen så bör man annonsera för att få störst räckvidd. Det finns flera olika sett att annonsera och det gäller att tänka efter vad som är viktigast för dig, ska folk besöka din hemsida eller ta del av ett erbjudande? Av egen erfarenhet så får man bäst respons av annonser på Facebook och Google Adwords.

    Ifall du vill ha hjälp med sociala medier så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig. Var inte rädd för att testa nya saker för att skapa nya spännande kontakter för en bättre sammanhållning och framtid för ditt företag.

    info
  • 2015-11-04 13:30 Viktor Nordendahl

    Fria bilder

    Det finns flera alternativ för att hitta bilder till sin hemsida.
    Vi har skrivit ett blogginlägg där vi går mer ingående på vad som gör en bild bra för webben.
    Du kan läsa det inlägget här

    Vad många inte vet är att det finns väldigt bra sidor med fria bilder för användning hur du än vill.
    Vi tänkte dela med oss av några hemsidor som vi brukar använda oss av.

    Här är bra tips på hemsidor med fria alternativ!

    Unsplash
    <4:>

    En favorit är också Little Visuals - där du kan registrera din epostadress och varje vecka få 7 bilder i mailkorgen! Bara välja och vraka.

    När du hittar en bild du gillar är det bara att ladda ner och använda den hur du än vill.

    Go nuts!

    info
  • 2015-11-04 13:00 Viktor Nordendahl

    Tips för att hitta rätt bild för din hemsida

    Ett problem som många av våra kunder har är att få tag på bra bilder till sin hemsida.
    Ett sätt är förstås att anlita en fotograf. Ett annat är att köpa bilder från en bildbyrå eller ett bildarkiv såsom www.shutterstock.com

    Det här är ett bra exempel på kvalitét över kvantitet. Utbudet för stockphotos är stort men kvalitén på bilderna är ofta väldigt dåliga. Vad är det då som gör bilderna dåliga? Det främsta är att bilderna är själlösa och inte känns genuina. Fina kostymer, vita leenden och tomma blickar.
    Dom saknar den där mänskliga känslan vilket är väldigt viktigt för att skapa något som man kan relatera till för sin hemsida.

    Studera kompositionen av bilden. Ifall en bild har för många detaljer så kan besökaren bli förvirrad för ögat har ingen vilopunkt eller fokuspunkt och man vet inte vart man ska kolla. Det är ofta bra att ha naturliga och lugna bilder så att bilden inte stör resten av innehållet av hemsidan.

    Det man ska söka efter när man letar bilder till sin hemsida är att hitta det vackra i detaljerna och bilden i en helhet för att skapa rätt stämning. Färg i bilden är också väldigt viktigt. Tänk efter på upplägget av hemsidan och formspråket. Ifall du använder en ljus bild bakom till exempel vit text så kommer det att minska läsbarheten av texten. Samt om man använder text i färg så måste man hitta bilder som kan balansera det, grundkunskap av färgteori är bra i det här sammanhanget. Ett tips ifall bild och text inte går ihop är att lägga en täckande solid färg ovanpå bilden med en lätt genomskinlighet. Ögat är väldigt känsligt för färg och ljus och man märker ofta ifall något är fel.

    Kompositionen av en bild är också viktigt att ha i åtanke. Att verkligen se vad som är i bilden istället för att se bilden som en helhet och jobba med det. Ifall en bild har för många detaljer så kan det störa sidan som en helhet.

    Undvik att Googla bilder. Bilder på Google är ofta copyrighted av en fotograf, privatperson eller företag.
    Att Googla bilder kan också ge fel resultat i form av dåligt upplösta bilder eller bilder med låg kvalitét, så det gäller att hitta bilder med hög upplösning och kvalitét som fungerar bra på alla skärmstorlekar.

    Så vad ska man då tänka på med val av bilder för sin hemsida?

    • Undvik Stockphotos
    • Använd bilder som besökaren kan relatera till eller som väcker en känsla
    • Tänk på komposition
    • Se detaljerna i bilden
    • Tänk på formspråket av hemsidan
    • Använd högupplösta bilder
    • Tänk på responsiviteten av hemsidan
    • Att anlita en fotograf ger alltid bäst resultat
    info