2016-01-20 09:00

En liftares guide till sociala medier

En grund i varje företag eller privatperson är att nå ut till en publik. Vi lever i ett samhälle där vi litar på varandras färdigheter, en komplett cirkel för utveckling. Så hur når du då ut till målgruppen som har behov av dina färdigheter eller produkter och blir en del av cirkeln? Jag tror vi alla har varit i den situation där man sitter på fest med finskjortan, petar lite på tårtan och umgås med bekanta och människor du inte känner. Din kusins nya partner eller din mors barndomskompis. Man skakar hand och personen ställer den obligatoriska konversationsstartaren “Så, vad gör du för något?”. Ibland så händer det att den här personen är i behov av vad du kan leverera. Och där har du en ny kontakt! Det är samma sak med sociala medier. Personer och företag som skapar kontakter, sprider sina tankar, idéer, produkter och engagerar sig med människor på en personlig nivå. Det underbara med sociala medier är att du inte behöver det där småpratet om hur kallt det varit den senaste veckan.


Varför är sociala medier viktigt?

Hemsidor har gått en lång väg från att vara en frivillig online-broschyr till att bli en obligatorisk plattform för företag att presentera sig. Människor går även nu mer än tidigare från att vara anställda under ett större namn och bestämmer sig för att starta eget. Vi lever i guldåren för startups. Då är det ännu viktigare att sticka ut ifrån mängden och skapa en publik av tillit och kvalité, för att få personer som kommer tillbaka. Där kan sociala medier hjälpa dig genom att skapa mer trafik på medier via länkar och dela med sig om information som går direkt till din målgrupp. Med sociala medier får du även direkt respons från personerna som betyder något. Inte statistik printade från en skrivare som skulle bytt bläckpatroner för en månad sen. Men det bästa av allt är nog att sociala medier är gratis marknadsföring för ditt namn.


Så hur vet du vilka sociala medier som passar dig?

Jag rekommenderar alltid att använda Facebook. Det fungerar för alla branscher och har störst användarbas. Facebook är också enkelt att använda. Till och med min mormor på nästan 70 år sitter och kommenterar på gårdagens pensionärsträff om hur trevligt det var. Sen finns det andra branscher där man kan ha fler sociala medier för att dela en mer nischad information som till exempel bilder och videor. Ifall du har riktigt fina bilder att visa upp på nya byggprojektet eller ett nytt klädesplagg så rekommenderar jag Instagram där du kan ha ett mer aktivt bildflöde. Sen finns det även Twitter, för korta och intressanta nyheter där du kan dela med dig dagligen av dina jobbäventyr. Det gäller att tänka igenom vad för information du vill dela och bestämma dig vilken eller vilka sociala medier som passar ditt företag bäst. Du behöver inte vara på alla medier, bara de som betyder något för dig och din målgrupp.

När du nu har bestämt dig för vilka sociala medier som ditt företag ska vara aktivt på så gäller det att korrekt anpassa din sida med information och bilder om ditt företag. Det är vanligt att sociala medier använder sig av två slags bilder. En profilbild och en omslagsbild. En profilbild är ansiktet utåt, i det här fallet företagets logotyp eller en symbol. En profilbild är vad personer kommer att se i sitt flöde när du skriver en status. Omslagsbilden är till för att skapa en känsla så besökaren får rätt intryck av vad ditt företag gör. En hemsida som jag kan rekommendera för att skapa bilder i korrekt storlek är Adsvise, där kan du se bildstorlekar för alla relevanta medier. Ifall du behöver hjälp med framtagandet av bilder för din sida så kan vi hjälpa till med det genom att kontakta PGEgY2xhc3MgPSAibF9tYWlsIGxfbmV3X3dpbmRvdyIgaHJlZj0ibWFpbHRvOnZpa3Rvci5ub3JkZW5kYWhsQG5rbHQuc2UiIHRhcmdldD1fYmxhbms+dmlrdG9yLm5vcmRlbmRhaGxAbmtsdC5zZTwvYT4=

Du är nu ute i cyberrymden och med alla andra. Så hur bygger du rymdskeppet för uppskjutning och skapar en följarbas? Och varför ska folk bry sig? Hur blir du upptäkt? Det är vanliga frågor när man startar sin sida. Du har själv sett andra lyckas. Så hur gör man?

Det finns inget exakt svar på det men det finns bra saker att tänka på. Dela information som anses intressant eller engagerar personer. Personer följer sidor och företag som de känner att de får ut någonting av. Vare sig det är humor, affärstips, nyheter eller nya produkter. Därför bör man tänka på innehållet man lägger ut samt hur ofta man lägger ut det. En varm rekommendation är att använda sig av bra bildmaterial till dina inlägg. Det har kommit fram att på Facebook så genererar en status med bild 53% mer gillningar, 104% mer kommentarer och 84% mer klick på länkar än vad bara en textstatus skulle ge. Allt handlar om att vara relevant i dagens industri. Sociala medier har mer fördelar än att ge bra respons - sociala medier är en guldgruva för att öka trafiken på dina andra medier. Att sprida dina budskap via hemsidan eller få folk att skriva upp sig för dina mail-utskick. Det är samma sak när man utformar en hemsida, att ha i åtanke flera vägar av navigation. Det hjälper inte bara användarvänligheten utan även sökmotoroptimering (SEO) så du hittas i internetrymden och kommer högre upp i sökresultaten. Länka fram och tillbaka för att skapa en full cirkel av trafik. Man får inte glömma bort att internet är ett levande dokument, precis som ditt företag. Håll dig och dina användare uppdaterade. Så hur ofta ska man då skriva? Det rekommenderas att max lägga ut fem statusinlägg på Twitter om dagen, ett på LinkedIn, fem på Google Plus och tio per vecka på Facebook. Men det finns gamla visdomsord som lyder; kvalitét över kvantitet. Ifall du har problem med tiden du kan lägga på sociala medier så finns det verktyg som man kan använda sig av, ett av de verktygen är Buffer för en bättre planering av statusinlägg. Det gäller även att vara realistisk. Man kommer troligen inte att få tusentals följare på en vecka, sånt här tar tid. Det viktigaste är att visa att du lever och är relevant i dagens tid.

När du varit ute ett tag på medierna och fått känna på hur det är så bör du analysera dina inlägg. Vad bryr sig folk mest om och vad kan man göra bättre? Medier har verktyg för att bryta ner varje inlägg och hur dem presterade för att hjälpa dig få en komplett överblick.

Precis som alla företag som existerat så är målet att tjäna pengar. Det är samma sak med sociala medier, därför har dessa ett system för att filtrera vilken information som ska visas. Om du har något nytt och spännande att dela med dig till världen så bör man annonsera för att få störst räckvidd. Det finns flera olika sett att annonsera och det gäller att tänka efter vad som är viktigast för dig, ska folk besöka din hemsida eller ta del av ett erbjudande? Av egen erfarenhet så får man bäst respons av annonser på Facebook och Google Adwords.

Ifall du vill ha hjälp med sociala medier så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig. Var inte rädd för att testa nya saker för att skapa nya spännande kontakter för en bättre sammanhållning och framtid för ditt företag.