Viktor Nordendahl

Hur bör du använda dina digitala kanaler?

Jag har fokuserat på hur du använder Facebook, Youtube och din hemsida för att skapa en sammankoppling mellan dina digitala kanaler. Facebook och Youtube är två av de mest populära kanalerna och det är också de kanaler där du kan ha lättast att få fler nya följare organiskt, alltså utan att betala för annonsering. Video är kung på nätet så det är absolut nödvändigt för dig att producera video material av någon form till dina sociala medier kanaler. Men att endbart förlita sig på sociala medier är ett mycket riskabelt misstag som du helt enkelt inte har råd att göra. Många företagare har förlorat sina sociala medier konton utan förklaring. Det fria nätet gäller enbart den del du själv äger, dvs din egen hemsida. Därför bör du alltid leda trafik till din hemsida och se till att försöka fånga upp dina besökare genom att ha tydliga kontaktuppgifter och en möjlighet att skriva upp sig på din mailinglista. Ett bra sätt att driva trafik till din sida är genom att dela bra innehåll på sociala medier och direkt på din hemsida. Satsa gärna lite tid och energi på att skriva egna blogginlägg. Text och bild är alltid en bra början. Den bästa typen av innehåll idag är dock video, men även podcasting har blivit mer populärt. Allt som innehåller biler är alltid bra att dela då vi alla är visuella varelser i olika grad, och en bild som rör sig, alltså i videoformat är automatiskt något som människor reagerar på.

Hur du startar ett företagskonto på Youtube

Första steget om du vill använda Liftarens Guide till dina sociala medier är att starta ett företagskonto på Youtube. Google äger Youtube och har fokus på privata kanaler kopplade till sitt namn och personliga e-postadress. För att skapa ett företagskonto för Youtube behöver du därför skapa ett särskilt ”Google Brand Account” för att kunna använda ditt företagsnamn som Youtube-kanal. För att skapa det kan du följa Google’s guide Manage your Brand Account.
För att ladda upp en färdig video på Youtube går du sedan till www.youtube.com/upload och väljer videofilen. När du valt filen så börjar Youtube automatiskt att ladda upp klippet och du kommer till en skärm där du kan redigera informationen för klippet. Här kan du namnge klippet med en titel, skriva en beskrivning och välja om klippet ska vara offentligt, olistat, privat eller planerat. Om du låter det vara offentlig så kommer videon att bli ”live”. Olistad betyder att den är gömd och bara personer med en länk kan se videon. Privat betyder att bara den som är inloggad på din Youtube-kanal kan se videon. Planerad betyder att du kan välja när videon ska bli live.
Det är rekommenderat att ladda upp en video som olistad (anonym) så att du kan kontrollera att resultatet blev som önskat innan du publicerar videon offentligt. När du är helt nöjd med videon och din beskrivning av den kan du i efterhand göra den offentlig.
När din video är uppladdad blir den länkad till en URL. Det är länken högst upp i din webbläsare. Du kan använda den här länken för att skicka till kollegor, kunder, familj och vänner eller att dela på sociala medier.
För att få en överblick på alla dina videor på Youtube kan du klicka på din profilikon uppe till höger och gå till studio. Du får då en listvy av alla videor och kan redigera information i efterhand. Här hittar du även en förkortad URL i stil med “https://youtu.be/XXXXXX”.
För att läsa mer om hur du kan producera videomaterial, läs detta blogginlägg om videoproduktion.

Hur du startar ett företagskonto på Facebook

Steg två i processen är att skapa en Facebook-sida för ditt företag. För att göra detta går du till www.facebook.com/pages/creation/ och följer stegen där. Du behöver ladda upp bilder, och fylla i informationen om ditt företag och en beskrivning.
När du skapat din sida kan du lägga till information som adress, om ditt företag, kontaktuppgifter m.m. genom att gå till sidlänken “Om” i vänster marginal.
Det är rekommenderat att skapa ett användarnamn för din Facebook-sida. Det kommer se ut såhär: @DittFöretag. Då skapas även en bättre Facebook-url för din sida som kommer att se ut såhär: www.facebook.com/DittFöretag. Du skapar ett användarnamn genom att trycka på @xxxxx under ditt företagsnamn på Facebook-sidan.
Liftarens Guide rekommenderar att du alltid delar din senaste youtube video på din Facebook sida. För att dela en video från din Youtube-kanal på din Facebook-sida så kopierar du videons URL och klistrar in den i en statusuppdatering på din Facebook-sida tillsammans med en relevant text om videon. Välj sedan att  dela inlägget.
Om du använder Facebook via mobilen så rekommenderar vi att ladda ner appen Facebook Pages Manager eller på svenska Facebook Sidhanteraren som är en app framtagen för att hantera Facebook-sidor. När du använder Facebook via en dator använder du din normala inloggning.

Länka till dina sociala medier kanaler ifrån din hemsida

Det sista steget i Liftarens Guide till sociala medier är att lägga till dina youtube videos även på din hemsida. Du kan se i bilden till höger att vår kund Elfstedts snickeri & måleri på www.elfstedts.se valt att lägga till en länk till sin Facebook, Instagram och Youtube kanal i övre höger hörn i huvudet på hemsidan. När du lägger till en Youtube-video på din hemsida behöver du bädda in den i ett kodstycke. Gå först till videon på Youtube. När du har videon framför dig så finns det en länk under videon som heter DELA eller SHARE på engelska. Här hittar du även en förkortad URL för videon som du kan kopiera. Du ska klicka på länken BÄDDA IN. Du får du en förhandsvisning och ett kodstycke som börjar med<="" p="" style="box-sizing: border-box;">
Om du har en hemsida hos oss på nklt så gör du såhär för att bädda in din video: Logga in på din hemsida och gå till sidan du vill lägga in Youtube-videon på, klicka på ändraknappen. Du är nu i redigeringsläget på den sidan där du vill ha videon. Under sektionen Lägg till så klickar du på den blåa pilen för att få mer alternativ. När du klickar på pilen får du en hel del nya val som finns till för mer avancerad användning, som det här. Det du kopierat från Youtube-videon är ett kodstycke, så klicka på knappen Kodstycke och klistra in all kodtext du kopierat och klicka på Tillbaka. Din Youtube-video ligger nu i en sektion längst ner. Du kan nu ändra strukturen på sidan så att Youtube-videon ligger där den ska. När du är nöjd så klickar du på Spara. Hemsidan är nu uppdaterad och din video är live på sidan. Har du en sida på annan platform kan du använda samma kod för att bädda in videon där.

Vi på nklt kan även hjälpa dig integrera hela ditt Instagram konto på din hemsida. Läs mer om hur du kan arbeta med Instagram i vårat gästblogginlägg ifrån vår kund AHmassage.se.

Nu är cirkeln sluten enligt Liftarens Guide och du har lyckats dela samma innehåll på tre olika digitala plattformer. Anledningen till att detta är effektivt är delvis att du slipper skapa olika innehåll till olika kanaler, men att du får återkoppling ifrån alla olika kanaler följare och därigenom kan rikta framtida innehåll bättre. Har du minst 42 följare så har du alltid ett bra svar för hur du ska gå vidare ;) som alla som har läst En Liftares Guide till Galaxen känner till så är siffran 42 av stor vikt. Och som sagt, nu vet du att du kontrollerar ditt eget lilla universum genom att du alltid arbetar för att driva traffik till din hemsida och din egen mailinglista och därför slipper vakna till otrevliga överraskningar i framtiden som att tex ditt Facebook eller Youtube konto tagits ned.

För fler tips om hur du bäst använder sociala medier kan du läsa En liftares guide till sociala medier.

Viktor


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-02-28 07:00
    Tips på SEO för snickare
    info
  • 2024-02-22 07:00
    Varför du som snickare gynnas av att ha en hemsida
    info
  • 2024-02-07 07:00 Sökmotoroptimering, Text & copy
    Vikten av SEO för flera geografiska platser 2024
    info
Login