Lisa Eriksson

Vad är en kampanjsida och landningssida och hur kan de hjälpa ditt företag?

Hemsidor till företag är gjorda just för att ge en generell bild av ett företag och visa bredden på ditt företag, förmedla era kärnvärden samt delge vilka tjänster och produkter ni säljer. Många företag har en mycket stor mängd olika produkter och tjänster. Men kunder söker ofta på nätet efter en enda mycket specifik tjänst eller produkt. Om vi då klickar in oss på ett företags hemsida och blir erbjudna en stor mängd olika val, så tappar vi ofta bort oss och det slutar i stället med att man lämnar hemsidan.

Därför har man sett att de företag som skapar separata kampanjsidor har mycket högre konverterings statistik, dvs fler klickar sig direkt vidare för att köpa produkten eller bli kontaktade angående en tjänst. När du har fått en email adress eller ett telefonnummer så har du som företagare en mycket god chans att återkoppla till just den kunden och berätta mer om era tjänster/produkter. Låter det lockande? Fortsätt läs så ger vi dig alla tips på vad en kampanjsida ska innehålla och hur du skriver en säljande text.

Vad är en kampanjsida?

En kampanjsida är en liten hemsida som handlar om specifika produkter och tjänster. Den håller sig strikt till en produkt eller tjänst och ett tydligt och enkelt budskap. En kampanjsida är helt oberoende av din huvudsakliga hemsida, den har oftast ett separat domännamn och den är endast till för att ta emot inkommande trafik ifrån din annonseringskampanj, sociala medier eller email kampanj.

En kampanjsida kan innehålla några olika undersidor som alla handlar om samma produkt eller tjänst. Man kallar också kampanjsidor för landningssida eller opt-in sida. Kärt barn har många namn, men egentligen är de alltså samma sak. Man kan skapa en större kampanjsida med ett flertal undersidor eller en extremt lång "one-pager" landningssida. Men det är lika vanligt med en mycket enkel landningssida/opt-in sida. De har en sak gemensamt dock: de erbjuder endast ett erbjudande. Det är främst detta som leder till fler konverteringar.

Starta aldrig en annonseringskampanj utan att ha minst en landningssida

För att en annonseringskampanj ska ha en chans att lyckas så är det en förutsättning att du har minst en kampanjsida som tydligt beskriver tjänsten eller produkten du vill sälja och har ett väldigt tydligt Call To Action högst uppe på sidan.

Utan detta kommer din kampanj helt enkelt inte att leda till särskilt många konverteringar.

Man brukade förr kalla marknadsföringskampanjer och landningssidor för ”promotion”, alltså ”för-rörelse”. Det handlar om att rikta sitt budskap till sin målgrupp.

En bra landningssida ger oftast en konverterings ratio på 26% och en dåligt utformad på ca 10% enligt Startupbonsai.com. Konvertering är det man brukar kalla de nya kunder som kontaktar ditt företag med en förfrågan om en av dina tjänster eller produkter.

Det finns två typer av kampanjsidor

Den vanligaste och enklaste formen av en kampanjsida fångar upp nya potentiella kunder genom att samla in deras email och telefonnummer så att du senare kan kontakta dem för att kunna sälja din tjänst eller produkt till dem. Detta är den vanligaste formen av en landningssida.

Du kan även skapa en kampanjsida som beskriver varför din tjänst eller produkt är bra och som sedan leder besökaren vidare till information om priser eller till ditt sälj team. I dessa fall kallas sidan för en ”Click-through-page”. Dessa sidor leder till ett bra första intryck av ditt företag och gör så att kunden blir mer intresserad av att göra ett inköp. Dessa sidor är dock något mer avancerade och kräver att sidan du leder dem till också är helt optimerad för kampanjen.

Vad ska en stor kampanjsida innehålla?

En större kampanjsida bör delas upp i en första informativ ”Hem” sida, en mer djupgående sida ”om tjänsten eller produkten” samt en separat ”Kontakt” sida.

Sidan bör spegla företagets övriga grafiska profil och ha med företagets logga eller en liknande logga. Man kan skapa en helt ny grafisk profil för en större kampanjsida men det vanligaste är att man utgår ifrån företagets huvudsakliga varumärkesbyggande optik.

Du vill att kunden ska känna igen sig på något sätt när de kommer till ditt företags huvudsakliga hemsida i framtiden. Du kan även ha med en länk till din hemsida på en större kampanjsida.

Vi rekommenderar att du skapar en större kampanjsida om din tjänst eller produkt innebär ett större åtagande för kunden eller är mer komplex och behöver förklaras lite mer grundligt.

På en större kampanjsida brukar vi också rekommendera att du tar med ca tre olika kundcase eller omdömen ifrån andra nöjda kunder.

Större kampanjsidor är även rekommenderade när det viktigaste är kvalitén på en ny kund, eller kanske tom att du behöver spara tid på att sålla ut vilka kunder som kan komma att gynnas av din produkt eller tjänst.

Detta är vanligt bland tex jurister som jobbar endast med vissa typer av fall. En kampanjsida kan spara dem många timmar av telefonsamtal med kunder som det sedan visar sig inte behöver tjänsten.

Vad ska en liten landningssida innehålla?

En liten landningssida, eller opt-in sida ska dock vara så kort och enkel som möjligt. Den ska inte ha någon undersida eller länk till din egen hemsida eller någon annanstans, inte ens en meny i huvudet eller i foten. Det är just därför denna typ av kampanjsida ofta kallas för opt-in.

Besökaren ska endast ha två val, antingen skriver de upp sig på ditt formulär, eller så lämnar de sidan. Fler än två val brukar göra att du som besökare ger upp och lämnar en sida ändå.

Därför har denna typ av minimal hemsida utvecklats för att göra det dels så lätt som möjligt för besökaren att göra ett val, dels för att öka chansen att de säger ja till ditt erbjudande och skriver upp sig.

Minimala landningssidor har visat sig öka konverteringen med 65% procent jämfört med att leda trafik till en vanlig hemsida enligt thelandingpagecourse.com

Målet är att en kund blir så pass intresserad att det delar med sig av sitt namn, sin epost och sitt telefonnummer. Då kan du lätt kontakta dem senare och berätta mer om din produkt eller tjänst och du kan nu bygga en relation med kunden via nyhetsbrev eller direktkontakt.

Vi brukar rekommendera följande struktur för en bra landningssida med så hög konverteringskvot som möjligt:

  • En tydlig Call To Action, CTA.
  • En stor, färgglad knapp högt uppe på sidan.
  • En vacker och passande bakgrundsbild.
  • Nämn vilket geografiskt område du jobbar inom på sidan i Huvudtiteln.
  • Ett formulär för att fånga in namn, telefonnummer och email adress för återkoppling.
  • Ett attraktivt erbjudande, till exempel:
    En gratis PDF – kan vara en ebok eller en ”Att Göra Lista” eller tips.
    En gratis konsultation

Man skriver ofta ett enkelt och tydligt Call To Action med sitt erbjudande:
”Ladda ner vår gratis PDF med 5 tips om hur du blir en bättre ledare”
”Registrera dig här så får du vår gratis PDF om tjänsten, sedan kontaktar vi er.”
”Kontakta oss för en gratis konsultation. Fyll i namn, epost och tel. så kontaktar vi dig.”

Det tar dock tid att skapa en bra PDF, så om du inte redan har en väl designad PDF eller inte har tid att skapa en, då brukar vi rekommendera att du erbjuder en gratis konsultation så att du kan komma igång snabbt.

  • En landningssida bör alltid ha omdömen ifrån några nöjda kunder. Sidan kan även innehålla några kundcase i botten av sidan.
  • Ingen header med meny eller footer för att man vill leda kunden till att dela med sig av sina uppgifter, inte surfa vidare till er huvudsakliga hemsida eller förlora sig i oviktiga detaljer.

Det kräver lite mod att skapa en enkel landningssida då man ofta tänker att det är ”bäst” att man ger kunden så mycket länkar och information som möjligt. Rädslan är att ”förlora” kunder, men detta leder nästan alltid till motsatt effekt, dvs lägre konverteringar.

Att tex ta bort sin navigerings meny, alltså den meny med val som oftast ligger högst uppe på en hemsida, har enligt kända marknadsföraren Neil Patel visat sig leda till en 100% ökning i konverteringar.

Vi lever i ett samhälle med mängder av distraktioner. Det finns ingen plats med mer information, pop-up meddelanden, diverse olika appar, sociala medier, och annonsering än just nätet. Detta leder till att du som företagare när du annonserar online endast har några få sekunder på dig att fånga upp en ny kund.

Digital marknadsföring är dock extremt effektiv när den är gjord på rätt sätt. Kampanj och landningssidor är en absolut förutsättning för en lyckad annonseringskampanj.

Men börja alltid med något enklare så att du kommer igång med din annonsering. AdBud är en firma i Uppsala som specialiserar sig på Google annonsering med hjälp av en AI motor. De säger följande om landingssidor:

”Kampanj och landningssidor kan se väldigt olika ut beroende på bransch och verksamhet. Det viktigaste med en landningssida för en Google kampanj är att den är tydlig, har bra information och leder kunden rätt."

-Rebecca Hasselteg, Customer Relationship Manager, AdBud.io

Säljande text till din kampanjsida

Din kampanj eller landningssida ska ha en bra säljande text. Detta är inte alls samma som hur du lärde dig skriva när du studerade på universitetet, utan säljande text är mycket enklare, tydligare och mer intresseväckande. Det gäller att förmedla ditt budskap blixtsnabbt!

Du bör ha en Call-To-Action allra högst uppe på sidans huvudsakliga titel, även kallad sidans H1 för ”Headline 1”. Här bör du även ta med vilket geografiskt område du utför dina tjänster i om detta är relevant för det du säljer.

Rakt under din huvudsakliga titel kommer din undertitel. Detta är text som ska komplettera titeln med lite mer information och samtidigt få besökaren engagerad till att fortsätta titta på sidan.

Sedan bör du ha en till tydlig Call-To-Action titel rakt över sidans formulär som du vill att besökarna ska skriva upp sig på.

Om du erbjuder en gratis PDF eller en gratis konsultation så bör du även ha en kort, tydlig lista på vad kunden vinner på att ta del av det du ger dem. Beskriv därför kort varför de gynnas av er PDF eller konsultation. Skriv det i punktformat så det går lätt att läsa informationen.

Om du har bra bilder eller en bra video så kan detta även öka konverteringsgraden betydligt. Kom ihåg att hålla fokus på vilka problem din tjänst kan lösa för din kund. Läs mer om hur du kan göra dina egna video filmer i mitt tidigare blogginlägg "Hur videofilmer kan hjälpa ditt företag växa"

Din annonstext ska vara så specifik som möjligt

Kom ihåg att både när du skriver din annons och när du skriver texten till din kampanjsida så bör du vara extremt specifik i ditt budskap. Var aldrig bred eller generell i en annons eller kampanjsida. Skriv även tydligt vem annonsen riktar sig till. Är det småföretagare, hantverkare etc? Det är därför det är så viktigt att du först känner till vem din målgrupp är. Skriv endast om en enda tjänst eller produkt per kampanjsida. Det är mycket bättre att skapa fler olika kampanjsidor än att du försöker lägga in fler än ett budskap på samma sida. Då tappar du oftast kunden istället.

Ha en tydligt Call-To-Action. I de flesta fall betyder det att du har en "Kontakta Oss" knapp eller formulär, eller en "Köp nu" knapp. Lista helst även priset på produkten/tjänsten på sidan. Om det inte är möjligt, nämn hur kunden kan få ett pris, tex genom en konsultation eller tel samtal.

Skriv även hur tjänsten eller produkten kommer att levereras? Är det tex en utbildning du säljer, så skriver du exakt hur lång utbildningen är och var du håller den.

Generella texter och tjänster ger mycket få konverteringar. Om din verksamhet även har hög konkurrens är det extra viktigt att vara mycket specifik in din annonsering, annars riskerar du att din annonsering inte leder till konverteringar.

Flera olika kampanjsidor

Det som kan öka dina konverteringar ännu mer är att ha flera olika landningssidor som riktar sig till olika målgrupper med budskap inriktade just på dem och som har olika annonseringskampanjer som leder nya besökare till de olika sidorna.

Om du har flera olika tjänster och du vill annonsera så är det alltid bäst att skapa en separat landningssida till de tre eller fyra tjänster du helst vill få in nya kunder till. De tjänster som verkligen utgör kärnverksamheten i ditt företag.

Då blir det lätt att skriva annonser med väldigt riktade budskap till just din målgrupp. Kanske de olika tjänsterna har olika kundgrupper? Ja, då är det ännu bättre att du passar på och riktar texter, bilder och hela budskapet till din kundgrupp.

Allt detta kommer att öka hur många nya kunder du får in via din annonsering, dvs konverteringskvoten.

Separata domännamn

För att du ska kunna få maximal utdelning av din kampanjsida så rekommenderar vi alltid våra kunder att lägga den på ett helt nytt domännamn. Vilket namn du bör välja behöver du först kolla upp. Du vill se vad flest människor söker efter och sedan kan du lättare välja domän. Du behöver också se vilka domännamn som finns tillgängliga just nu på marknaden. Du kollar upp sökorden i verktyg som tex seranking.com eller Google Keyword Planer.

En stor fördel med ett bra domännamn som beskriver din produkt på rätt sätt är att Google motorn lättare kan bedöma vad sidan handlar om och därför i bästa fall ge sidan en bättre sökrankning, dvs göra så att just din kampanjsida kommer högre upp i söklistan på Google.

Om du lägger in en länk till ditt företags huvudsakliga hemsida ifrån din kampanjsida så får du även en extra off-pagelänk som kan öka din hemsidas Sökmotoroptimering, SEO, och då gynnas även den sidan av kampanjsidan och annonseringskampanjen. Man kallar länkar ifrån andra sidor till din sida för ”Off-page SEO” och det är ett mycket vanligt och populärt sätt att öka en hemsidas rankning på Google.

Detta är dock inte rekommenderat för en liten landningssida där 100% av fokus handlar om att snabbt få fram nya kundkontakter/konverteringar. Alla överflödiga ord och länkar kan komma att sänka konverteringsgraden.

Fördelar och nackdelar med en kampanjsida

Fördelar

  • Framför allt ökar en kampanjsida eller en landningssida dina konverteringar. Dvs du får fler nya kunder som ett resultat av dina annonseringar.
  • Du får en helt nydesignad look som oftast blir väldigt snygg och följer det allra senaste inom webbdesign. Webben utvecklas varje år så det är inte alltid lätt att hänga med, men med en helt nygjord kampanjsida kan du låta ditt företag visa framfötterna digitalt.
  • Du får mycket större kontroll över dina annonseringskampanjer då du kan följa statistiken väldigt tydligt till din kampanjsida.
  • I många fall skapar du en kampanjsida som länkar till ditt företags huvudsida och därigenom ger sidan bättre SEO.

Nackdelar

  • Du får fler olika domännamn att hålla reda på.
  • Dina annonseringskampanjer behöver läggas in under samma separata domännamn.
  • Det kostar dig en summa att först skapa kampanjsidan.

Exempel på kampanjsidor som vi på NKLT har skapat

Kundcase Carl von Linnékliniken i Uppsala

Ett exempel på en större kampanjsida är ifrån vår kund Carl von Linnékliniken, en fertilitetsklinik i Uppsala. Deras huvudsakliga sida ser ut såhär:

Ni kan besöka sidan på www.linne.se

De ville skapa en annonseringskampanj för att få ut ett enkelt budskap om att de sökte kvinnor som ville donera ägg till de par som genomgick IVF behandlingar och behövde äggdonatorer. Budskapet är tydligt och enkelt men kräver även lite mer information för att den som kontaktar dem ska veta mer om processen och om de själva kan bli donatorer.

Vi skapade därför följande kampanjsida:

Ni kan besöka sidan här www.äggdonator.se

Kampanjsidan fick en helt ny grafisk profil och en ny logotyp för sidan men ni kan se logotypen för Carl von Linnékliniken i botten av bilden ovan. Kampanjsidan innehåller fyra separata sidor och även en länk till den huvudsakliga hemsidan.

Kunden är mycket nöjd och får in nya äggdonatorer varje månad tack vare kampanjsidan och annonseringen till sidan.

Kundcase Betonghål i Uppsala

En annan av nklt’s kunder är Betonghål AB, ett rivnings, håltagnings och saneringsbolag i Uppsala. De ville ha två kampanjsidor och deras tjänster var så pass lätta att förstå att vi kände att konverteringskvoten kunde ökas med en mycket enkel landnings/opt-in sida.

Betonghåls hemsida hittar ni på www.betonghål.se

Kampanjsidan är en klassisk landnignssida men den har även tre kundcase i botten för att visa för en besökare att de har stor erfarenhet och mångårig kunskap inom branshen, vilket kan ge en ny kund större trygghet. De passade på och skapade två separata men identiska kampanjsidor och behöll samma grafiska profil som deras huvudsakliga hemsida. Se bilderna nedan:

Ni kan se sidorna här: www.håltagninguppsala.se och www.rivninguppsala.se

Även Betonghål AB var mycket nöjda med kampanjen och får in regelbundna konverteringar genom sidorna.

Vill du göra dina egna kampanjsidor?

Du kan själv skapa en egen kampanjsida till ditt företag. Det finns många verktyg som hjälper dig skapa en kampanjsida tex www.hubspot.com, instapage.com, eller leadpages.net.

Antingen kan du skapa en helt ny sida med ett nytt domännamn via ett av verktygen eller så kan du lägga till en ny undersida till din existerande hemsida. Denna sida låter du vara delvis gömd, genom att inte lägga till den i någon meny. Sedan kan du leda trafik till sidan. Glöm bara inte att ta bort huvud och fot ifrån sidan, dvs header och footer.

Lär dig grunderna till hur du skapar en egen kampanjsida här:
https://grown.se/vad-ar-en-landningssida/

Glöm inte att göra din landningssida mobilanpassad. De flesta användare söker idag tjänster och produkter via sin mobiltelefon och Google har nyligen bytt till att använda ett ”mobile-first index”. Läs mer om mobile-first index och hur du kan använda detta för att förbättra ditt seo på moz.com.

Såhär går det till att få en kampanjsida ifrån nklt

Ni kan alltid kontakta nklt för att få hjälp med att skapa en eller flera kampanjsidor. När ni väl har en design ni gillar så kan ni helt enkelt klona sidan och sedan byta ut bakgrundsbilder, texter och URL och så har ni en till helt ny kampanjsida.

När vi bygger en sida åt er går det till såhär:

  • Vi bygger siten och optimerar både för mobil, platta och desktop.
  • Vi skapar design och lägger in länkar.
  • Vår designer, Viktor, kan ta fram gratis bilder, eller så skickar ni biblioteksfoton ni själva har hittat eller så fotar ni själva er produkt eller tjänst.
  • Vi köper ett helt separat domännamn till er.
  • Ni ger oss texter, eller beställer texter ifrån en av våra samarbetspartners. (länka till copysidan)
  • Ni ger oss omdömen ifrån era kunder.

Sedan kan vi även hjälpa er starta en Google annonseringskampanj till sidan. Läs mer om våra Google Ads paket för småföretagare här.

Sammanfattning

En väl utformad kampanj eller landningssida kan hjälpa ditt företag få in fler nya kunder dvs leads och konverteringar till din verksamhet när du betalar för Google annonser. Du kan själv göra kampanjsidor eller kontakta en webbyrå eller reklambyrå för att få hjälp.

Kampanjsidor är mindre versioner av en vanlig företagshemsida och handlar endast om en enda produkt eller tjänst och sidan har ett tydligt Call To Action budskap. Du kan ha flera olika kampanjsidor om ditt företag erbjuder olika tjänster eller produkter.

-Lisa


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-02-28 07:00
    Tips på SEO för snickare
    info
  • 2024-02-22 07:00
    Varför du som snickare gynnas av att ha en hemsida
    info
  • 2024-02-07 07:00 Sökmotoroptimering, Text & copy
    Vikten av SEO för flera geografiska platser 2024
    info
Login