Lisa Eriksson

10 bra anledningar att annonsera på Google om du är småföretagare

Med hjälp av Google annonsering kan du som företagare skapa digitala annonser som visas högst uppe i Google sökningar. Det har visat sig vara ett effektivt sätt för företag att får in fler nya leads och kunder. Du ökar trafiken till din hemsida och får både fler nyfikna kunder som ringer ditt företag, som mejlar och som handlar i din webbshop. Det är också ett bra sätt att hjälpa ditt företag att växa. Nedan har jag listat tio bra anledningar för dig att annonsera på Google.

1. Ökar antalet nya leads och kunder

De flesta småföretagare jag kommer i kontakt med söker i princip alltid nya kunder. Att ha fler kunder skapar inte bara omedelbar inkomst, det skapar även en långsiktig trygghet och tillväxtmöjligheter för företag. Även om du inte skulle ha tid att ta hand om alla nya kunder samtidigt så kan du då antingen öka dina priser, eller skapa ett kösystem, eller anställa fler eller ta in tillfälliga underleverantörer för att ta hand om det nya inflödet av kunder. Googla annonsering är det i särklass snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet att få in fler nya kunder. Därför både rekommenderar vi på nklt våra kunder att annonsera via Google för att öka trafiken till sin hemsida och använder själva Google annonsering för att hitta fler nya kunder.

2. Du syns på världens största marknad

Google är den i särklass största sökmotorn som finns på nätet. Det uppskattas att människor över hela världen gör runt 3,5 miljarder sökningar per dygn på Google. Det är alltså ett bra ställe för ditt företag att nå ut på. Det är inte konstigt att detta är ett av de bästa sätten att hitta nya kunder.

3. Du bestämmer din budget, kan spendera minimalt och ändå se resultat

Du kan annonsera för vilken budget du vill. Även mycket små summor som 40 kronor per dygn kan ge dig resultat. Vi brukar rekommendera att småföretagare spenderar minst 100 kr per dygn för att få så goda resultat som möjligt, men det är alltid bättre att synas lite på Google än att inte synas alls. De flesta brukar ha en maximal daglig budget inlagda i sina annonseringskampanjer så att de inte riskerar att få en väldigt dyr kampanj. Det finns sökord och sökmeningar som kostar över 10 000 kronor. Men de flesta sökord/nyckelord är betydligt billigare.

4. Nya kunder är positiva till Google annonsering

Företagare är ibland lite rädda för att verka vara för säljande, “pushiga” eller för kommersiella då detta faktiskt kan skrämma bort potentiella kunder. Därför tvekar många att annonsera på Google. Men då är det enormt viktigt att vara medveten om följande:

  • När folk söker efter information, tjänster eller produkter på Google så är de aktivt i en sökande process. I detta läge så är de flesta intresserade av att lösa sin fråga eller sitt problem. Just då är de flesta öppna för att se annonser som kan lösa deras problem och upplever inte annonsering som frustrerande eller dåligt så de flesta av oss är positivt inställda till just Google annonser.

  • Till skillnad ifrån annonsering på FB eller Instagram, när de flesta söker efter roliga bilder, bilder ifrån semestrar eller annat som hör till fritiden. Där blir fler människor mer negativt inställda till annonser. Eftersom annonserna visas just när en potentiellt ny kund söker efter något så är de positivt inställda till din annons, och då ökar chansen enormt att de faktiskt kommer att vara intresserade av att köpa något ifrån ditt företag. Det är just detta som har gjort att Google annonsering har så stor framgång.

5. Google annonsering ger snabbare resultat än Sökmotoroptimering

Att jobba med att förbättra din sidas sökmotoroptimering är något vi på nklt varmt rekommenderar. Detta leder till vad som kallas “organic” trafik, dvs när någon helt organiskt bestämmer sig för att knappa in dina sökord i Google motorn och så får de se just din hemsida och kontaktar dig ang. en tjänst eller produkt.

Men att ranka högt nog, dvs på första sidan på Google kan ta många år. I många fall lyckas man dock aldrig komma på första sidan på Google för de mest attraktiva sökorden. Annonser som visas på Googles första sida syns å andra sidan omedelbart för nya potentiella kunder. Detta kan vara enormt viktigt för dig som företagare. Tid är pengar och behöver du fler kunder nu så är Google Ads definitivt det bästa valet.

Sökmotoroptimering är en superbra långsiktig strategi som kommer att ge dig kunder med tiden, men att kombinera båda strategierna är det som oftast ger bäst resultat. Det är även så att när du använder båda strategierna så kommer dina Google  annonser att ge dig extremt värdefull information om vilka sökord som är lättast för dig att få in nya kunder på. När du vet detta så kan du använda informationen till att din organiska SEO strategi ska förbättras. Din annonsering blir alltså en form av A/B test för ditt företag.

6. Du får tydlig statistik om din kampanj

Det är väldigt lätt att se resultatet av din annonsering via Google Ads eller Google Analytics statistik. Du kommer lätt att kunna se hur många som har klickat på dina annonser och om de sedan kontaktade ditt företag via telefon eller epost. Du kan även se om de köpte en produkt på din hemsida eller laddade ner någonting ifrån hemsidan. Allt följs så länge du har lagt till en så kallad “tracking code” på din hemsida med ditt Google ID nummer, och har en tacksida med en egen tracking code. Utan tracking koder kan du inte få någon statistik alls, så glöm inte att lägga till det!

Detta hjälper dig att förbättra och optimera dina annonser och även din kampanjsida. Du ser vilka annonser som får de flesta klicken och även de flesta konverteringarna, dvs besökare som kontaktar dig eller köper något ifrån din hemsida. Detta leder till att du kan ta bort vissa annonser och lätt A/B testa dina kampanjsidor för att se vilken som ger dig flest nya kunder.

7. Du ökar kännedom om ditt varumärke

På engelska kallas detta för att bygga “Brand-awareness” och det är något som är mycket viktigt för alla företag. Det innebär att du skapar en kampanj som ger positive associationer till ditt varumärke. Företagets varumärke inkluderar företagets filosofi, namn, logotyp, färgskalor, typsnitt och bildval. Allt bidrar till den identitet som företaget har. Visuellt tar reklambyråer oftast fram vad som kallas för en grafisk profil. Denna grafiska profil är grunden till ditt varumärke, tänk tex på Apple som har ett väldigt tydligt varumärke. Men man brukar även ta med bilder på lokaler och anställda tex.

Man kan lägga ut annonser både på Googles sökmotorer, men även direkt på webbplatser, mobil appar och i videos. Det finns ca 180 olika google nätverk, men de två vanligaste och största är: Google Search Network - Visar de vanliga sökresultaten när du letar på Google. Detta inkluderar även bland annat Google Maps, Google My Business och Shopping. Google Display Network - Inkluderar bland annat sidor som YouTube, Blogger och Gmail.

Det bästa sättet att använda annonsering för att sprida sitt varumärke är genom att annonsera via Googles “Display Network”. Då är det oftast bilder och videos man visar och inte text. Med denna typ av varumärkesbyggandekampanjer försöker du inte få så många klick som möjligt utan du vill bara visa att du finns och att ditt företag är bra på det ni gör. Om du vill veta mer om skillnaden mellan Googles Display och Search networks så kan du läsa om det på deras support sida.

8. Flexibilitet och främjande av lokalmarknaden

Du kan starta, stoppa eller pausa sin annonseringskampanj exakt när du vill. Du kan välja exakt vilken stad eller till och med vilken del av din stad du vill visa annonserna och du kan lätt nå ut till en smal nischmarknad.

Du kan visa din adress, ha med ett telefonnummer som det går att klicka direkt på och ringa dig. Du kan även begränsa din geografiska marknad till att endast inkludera din lokala närmiljö och därigenom undvika att hamna i konkurrensläge med de största nationella företagen.

72% av alla som söker efter tjänster eller produkter i ditt geografiska område åker sedan och besöker en affär som ligger inom 8 km ifrån den position de befinner sig på när de gör sin sökning på Google skriver Break the Web.

Det är just därför Google My Business är så extremt viktigt att optimera. Läs mer om hur du förbättrar ditt Google Business konto i mitt blogginlägg “Skapa och optimera ditt Google My Business konto - 6 enkla steg”.

9. Google skapar mer jämlik spelplan mellan giganter och småföretag

Detta beror på att Google ger prioritering till de annonser och kampanjsidor som har högst kvalitet, inte endast den som har den högsta budgeten. Om du skapar annonser som är relevanta för en specifik kund så kommer Google att visa din annons för kunden. Google vill att deras användare ska ha en så positiv användarupplevelse som möjligt, så de utgår först ifrån kundens behov, inte ifrån vilket företag som betalar mest.

Detta betyder att om du skapar en kanonbra annonstext och kampanjsida så kan du få betala betydligt mindre för dina sökord än ett annat företag som har en dåligt skriven annonstext med irrelevant information eller en förvirrande kampanjsida.

10. Du är med och konkurrerar med andra småföretagare

Om du endast använder Sökmotoroptimering så missar du en stor daglig marknad som de allra flesta av dina konkurrenter använder. Det är så enkelt att om du vill vara med och konkurrera så behöver du annonsera på Google Ads. Det handlar heller inte om att “göra som alla andra” eftersom 41% av alla klick går till de tre översta sökresultaten, dvs de tre översta annonserna. Om du inte annonserar så kommer du därför alltid att ligga under dina konkurrenter i Google sökningar. Läs om sju anledningar Bloom Tools tycker att du bör annonsera i Google Ads.

Sammanfattning

Att annonsera på Google har många fördelar och jag har listat tio av de som jag tycker är viktigast för dig som småföretagare. Genom att annonsera på Google kan du öka antalet nya leads och kunder, du får tillgång till världens största marknad, du bestämmer själv helt din budget, kunderna du får in är positivt inställda till ditt företag, du får snabbare resultat än med enbart SEO och får samtidigt in värdefull information om vad kunder söker på, du får tydlig statistik som du kan analysera, du ökar kännedomen om ditt varumärke, du främjar din lokala marknad, och får en chans att konkurrera med de stora jättarna, och sist men inte minst, du konkurrerar även med andra småföretagare inom din bransch. Med alla dessa fördelar så är det lätt att se varför så många annonserar med Google Ads.

Hur kan vi hjälpa dig?

Vi på nklt annonserar på Google åt våra kunder med hjälp av ett program som har en Artificiell Intelligens inbyggd. Programmet heter AdBud och används av många av det största reklambyråerna i Sverige. Företaget är även lokalt i Uppsala och nklt är stolta över att jobba med ännu ett Uppsala baserat Tech företag som driver AI utvecklingen framåt.

Kontakta oss om ni vill starta en automatisk, AI driven Google annonseringskampanj så bokar vi ett möte med er och lär oss mer om vilka mål ni vill uppnå.


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2022-06-10 12:27 Design & Kreativt grupp, Logotyp, Grafiska designers
    Grafisk profil till företaget
    info
  • 2022-05-23 08:50 Webbutveckling
    Billig hemsida till företaget
    info
  • 2022-05-05 16:10 Webbutveckling
    Skapa hemsida med hjälp av en färdig mall
    info
Login