Avsnitt 8 – Så lyckas du med SEO - strategi, struktur och analys med Vendela Bjurberg

I det här avsnittet av NKLT Podden gästas vi återigen av SEO-experten Vendela Bjurberg från Maniola. Vi fokuserar på grunderna i traditionell SEO – det som faktiskt fungerar och som du som småföretagare behöver ha koll på. Vi pratar om sökordsanalys, sidstruktur, sitemap, UX/UI, internlänkar och vikten av att jobba strategiskt för att nå rätt målgrupp. Vendela delar dessutom sina favoritverktyg som hjälper dig att utvärdera och förbättra din hemsidas synlighet, som Google Search Console, PageSpeed Insights och Lighthouse. Ett praktiskt och konkret avsnitt för dig som vill stärka din digitala närvaro – utan att krångla till det.Läs mer om Maniola: www.maniola.se
Connecta med Vendela på LinkedIn: linkedin.com/in/vendelabjurberg

Webpages NKLT & Lisa Eriksson
I dagens avsnitt får du som småföretagare konkreta tips och lär dig grunderna i sökmotoroptimering, SEO. Så optimerar du din hemsida för både Google och dina besökare.

Hur optimerar du din hemsida för att både synas bättre och ge dina besökare en riktigt bra upplevelse? I det här avsnittet av NKLT Podden är Vendela Bjurberg från Maniola tillbaka i studion – den här gången för att djupdyka i grunderna till effektiv, långsiktig SEO som verkligen fungerar.

Vi pratar om skillnaden mellan SEO som bygger varumärke och SEO som driver klick. Hur du skapar en strukturerad och sökmotorvänlig webbplats.  Vanliga misstag småföretagare gör – och hur du undviker dem. Sökordsanalys, sitemap, interna länkar och sidstruktur.  De bästa gratisverktygen: Google Search Console, PageSpeed Insights och Lighthouse. Hur du utvärderar och förbättrar din SEO över tid.

Fullproppat med hands-on tips och konkreta exempel – för dig som vill ta tag i din synlighet på riktigt.

Intervju med Vendela i textform

Välkommen till NKLT Podden, en podcast för dig som vill växa som företagare och marknadsföra smartare, enklare och mer effektivt. Här får du konkreta tips och inspiration så att du kan nå ut till rätt kunder.

Hej och välkommen till NKLT Podden. I det här avsnittet så gästas vi återigen av SEO-experten Vendela Bjurberg från Maniola. Vi fokuserar på det som småföretagare verkligen behöver ha koll på för att lyckas med sin sökmotoroptimering. Vi pratar om hur du konkret optimerar din hemsida, skillnaden mellan SEO som är varumärkesbyggande och SEO som driver klick. Hur UX och UI påverkar din synlighet och hur du utvärderar allt det där med hjälp av Google Search Console, Bing och andra verktyg. Dessutom, hur analyserar du din målgrupp för att hitta rätt innehåll? Det här avsnittet är fullproppat med konkreta tips, så luta dig tillbaks eller ta fram anteckningsblocket. Nu kör vi!

Hej Vendela, så kul att ha dig här igen.

Ja, hej. Tack för att jag fick komma tillbaka.

Så trevligt, ja men verkligen kul. Sist så pratade vi mer om förändringar inom SEO helt enkelt med AI och sådär. Men du har ju jobbat mycket med SEO, både på strategisk och operativ nivå. Vad skulle du säga är grunden i en riktigt bra SEO-strategi idag?

Jag skulle ändå vilja säga att grunden till en riktigt bra SEO-strategi är att utgå från målgruppen. Och där skulle jag vilja slå ett slag för att jobba både kvantitativt och med kvalitativ data. Att vi riktar ofta in oss på sökordsanalyser kanske, och jobbar med stora volymer med data. Men jag skulle vilja rikta fokus lite mot att jobba med det mer kvalitativt också. Att vi kanske pratar med kundtjänst, vi kanske pratar direkt med kunderna. För att få en bättre målgruppskännedom än vi har haft tidigare. Det tänker jag också är väldigt positivt ur ett konkurrensperspektiv. Att många jobbar ju idag med sökoptimering men kanske på en lite mer ytlig nivå. Så jag skulle säga att för att lyckas så kan det vara bra att gräva lite djupare. Och lära känna målgruppen bättre än sina konkurrenter helt enkelt.

Det låter väldigt klokt. Finns det några klassiska misstag som småföretag gör när de börjar jobba med SEO?

Jag skulle säga att det första jag kommer att tänka på är att inte våga ge sig in på det. Innan vi går in på misstag så vill jag ändå praska för att det viktigaste är att försöka. Att våga prova helt enkelt. Man lär sig så himla mycket bara på det. Men annars så skulle jag säga att klassiska misstag jag ser är ofta runt själva sökorden. Kanske att man jobbar med sökord som har en bredare intention. Eller som kanske inte betyder det man tänker att de betyder. Jag brukar ge exemplet på att om man till exempel har en fruktbutik och så gör man en sökordsanalys. Och så får man upp att det är jättemånga som söker på Apple. Det betyder ju inte att vi ska börja rikta våra texter mot Apple för att då söker folk antagligen efter företaget. Så att man någonstans grundar i intentionen. Kanske till och med googlar sökorden innan man börjar skriva texterna för att vara säker på vad användarna menar för någonting. Och sen också kanske att vi inte kan skriva dem i samma grad som tidigare. Förut så har man ju verkligen kunnat pressa in sökord i texterna. Idag kan ju Google till och med straffa sådant beteende när de märker att det manipuleras så mycket. Tidigare kunde man ju göra texten vit till exempel för att lägga in sökordet några extra gånger. Sådana hacks funkar liksom inte längre. Utan skriv normalt, ha bra sökordstensitet och ha koll på vad användarna egentligen menar.

Om man som företagare då vill optimera sin hemsida. Finns det någon slags SEO-städlista som man kan följa?

Jag tänker vi kan gå igenom lite steg för steg hur jag brukar tänka. I början så tänker jag att det är viktigt att ha en bra innehållsstruktur på sin sida. Där brukar jag försöka bygga upp det som ett träd. Man kan nästan tänka som ett släkträd. Att man har sin första sida och sen så grenar man ut det. Så att man sen kanske kommer med nya alternativ. Och utifrån nya alternativen kan man välja nya sidor så att det brer ut sig som ett träd. Och för att göra det här åtkomligt för Google så behöver vi en sitemap. Och en sitemap är en slags innehållsförteckning som egentligen visar innehållet på våran sida. Så att det blir enkelt för Google att navigera. Och det kan låta lite meckigt men många CMS idag har det inbyggt. Till exempel Squarespace vet jag har det inbyggt i CMS-et redan. Så det kan man googla bara och kika på vad som gäller för ens eget. Sen så skulle jag säga att man tar en grundläggande koll på det tekniska. Och där kan man gå "back to the basics" lite. Att man kollar så att sidan är mobilanpassad, så att den är snabb, så att den är användarvänlig. Lite hygienfaktorer för att se att det känns helt och rent, helt enkelt. Sen är det ju det här med sökorden som vi var inne på. Att man kanske gör en sökordsanalys. Och jag "ChattGPT:ade" det lite innan för att få en förklaring av "hur definierar man en sökordsanalys egentligen"? Och då gav ChattGPT mig svaret att man identifierar och analyserar vilka sökord och fraser som människor använder i sökmotoren. När de letar efter information, produkter och tjänster. Och jag tyckte att det sammanfattade det ganska bra. Så man samlar helt enkelt in sökord som ens användare kan tänkas använda när man letar efter ens egen tjänst. Och sen så skapar man ju då innehållet baserat på dem. Och sist men inte minst så tänkte jag bara nämna att det är ju det här med länkar också. Sökordsoptimering baseras ju ofta på innehållet både tekniskt och på länkarbetet. Så länkarna är ju också viktiga att få med där. Och då pratar man både om internlänkar, att vi länkar mellan våra olika innehållsidor. Så att användaren får en bra kundresa. Liksom kan gå vidare på hemsidan. Men också länkar som kommer externt ifrån. Från andra aktörer som länkar in till din sida. Och där kan man ju ha lite olika strategier. Vissa jobbar med rapporter. Det brukar vara ganska tacksamt. Rapporter vill många källhänvisa till och lyfta in på sin egen sida. Jag jobbade också tidigare så jobbade jag på ett företag som heter Vinguidern. Där vi marknadsförde viner. Då gjorde vi ett samarbete med en recepthemsida. Där de kunde rekommendera våra viner till sina recept. Och vi kunde rekommendera deras recept till våra viner. Så man kan ju lägga lite olika strategier för det.

Samarbete är ju faktiskt någonting som många företagare kan rygga bakifrån. Men att det är faktiskt väldigt viktigt och gynnar båda ofta.

Ja och där tänker jag att om man går bak lite i tiden också. Så det fanns vissa bloggar som bara länkade ut "hejvilt" till alla möjliga sidor. För att man skulle få just den här auktoriteten som man får av länkar. Det funkar ju inte idag. Men om man tänker att användaren faktiskt får ett värde av det, så blir det ju någonting positivt som i det här fallet. Om man har ett riktigt bra vin då kanske man vill ha ett recept som passar det, eller tvärtom.

Det borde fler jobba mer på tycker jag. Men sen också det här med internlänkar, tror jag att företagare ofta missar. Jag har fallit för det själv ibland. Man tänker att "det vet man ju var man hittar. Det hittar ju folk där". Men man vill ju ha det just när man sitter och läser texten, det är då som det verkligen är jättebra att ha en länk till just den där länken. Och man själv känner ju till hemsidan så himla väl. Men jag är ju inte någon som just har kommit dit. Så det är en jätteviktig del faktiskt. Man kan missa lätt.

Ja, man får ju hela tiden backa tillbaka och ha självinsikten i att "jag kan den här sidan". Men de som kommer in här första gången kanske inte kan det. Eller hur?

Ja, men jag ska fråga dig också det här med sitemap. Hur viktigt är det även på en liten hemsida? Är det viktigt att man har det så att den här Google-spindeln ändå kan läsa av det?

Precis. Ja, men det skulle jag ändå säga. Att det är viktigt för att det är ju Google-sätt att förstå strukturen på sidan. Och den är också viktigt. Och kom ihåg att den kan man lägga in i Google Search Console. Så den lägger man liksom in där så att Google får tillgång till sitemapen.

Jaha, och det var ett bra tips också. Men är den alltid synlig den här sitemapen? Ligger den alltid synlig på hemsidan? Eller kan man ha den osynlig på något sätt i backend?

Den syns ju inte för själva användaren som kommer in. Så att den ligger lite på sidan. Så att det är ingen fara. Det är ingenting som kommer störa användarna.

Coolt. Ja, det ska jag också tänka mer på. Förlåt, jag bara hoppade in där lite. Men du höll på att prata om din städlista.

Ja, det sista är väl egentligen uppföljning. Det är ju jätteviktigt att man har en strategi för att följa upp sitt arbete. Jag tror att den här städlistan, jag har ju den nedskriven i textform. Så jag brukar checka av lite när man går in på en ny kund eller ett nytt företag. Så jag kan säkert lägga upp den också på manuala.se om man vill djupdyka lite i den. Så kan man ha det som en checklista.

Det vore jättebra, verkligen. Okej, men hur viktig är då sidstruktur och meny-hierarki för SEO? Vad är dina bästa tips där?

Om man tänker att vi skapar ju innehållet för människor, för våra användare. Men för att de ska få tillgång till det så är det ju att alla Google själva, deras algoritmer, deras system behöver kunna läsa av det. Så det är jätteviktigt med struktur och det lite mer tekniska i strukturen om man tänker med URL-erna och strukturen i menyerna och så. Att det blir lätt navigerat. Där kan man ju ta på sig både Googles och användarnas glasögon egentligen. Att om man utgår från att man själv är en användare. Om jag kommer till den här sidan första gången skulle jag förstå hur jag hittar dit jag vill? Är det lättöverskådligt? Förstår jag sisstrukturen? Men också om jag är Google, vilken sida verkar viktigast på den här hemsidan? Vad är viktigast för dem? Hur hänger sidorna ihop med varandra? Så att man försöker sätta sig in i båda perspektiven. Sen skulle jag också säga att det är viktigt att alltid kunna fördjupa sig vidare. Att om jag är inne på en tjänstesida, då kanske jag vill kunna gå in på en relaterad sida. Också för Googles skull att de ska förstå strukturen, hur sidorna hänger ihop där.

Men får en hemsida ett SEO-score, alltså betyg, som gäller på hela hemsidan? Eller är det alltid per sida? Eller är det det som är sitemap-grejen, att man också får för hela hemsidan?

Precis, du får ett authority score som gäller för hela hemsidan. Men när det gäller rankingen per text så är det också en separat del. Den här authority score väger ju alltid in, men du jobbar ju med din styrka för en text separat också.

Just det, just det. Vad ska man tänka på då när man skriver texter? Räcker det med att man bloggar mycket, eller krävs det någonting mer?

Nej, inte riktigt längre. Historiskt har vi ju verkligen kunnat blogga mycket. Då var det ju kvantitet framför kvalitet på ett annat sätt. Men idag så är det ju alltid det kvalitativt och relevanta innehållet som vinner. Så jag skulle säga att massproducera utan någon strategi i det känns som lite slöseri med tid. Utan fokusera på det mer kvalitativa. Där vill jag också slå ett slag för att kanske jobba lite mer med Evergreen. Att det är också jättebra att vi jobbar med innehåll som är aktuellt över tid. En blogg, det beror ju lite på hur man använder den, men vissa blogginlägg kan ju bli väldigt daterade snabbt. Att vi kanske jobbar lite mer med långsiktigt innehåll istället och bygger kanske mer kunskapsbanker eller så, så att det håller lite mer över tid. Och sen så är det ju viktigt det här som vi pratade om med sökintentionen. Det blir också viktigare och viktigare att innehållet är unikt. Förut har vi ju kunnat lite mer så här, kunnat kopiera den som rankar högst och skriva om det lite grann. Idag så behöver vi verkligen ha in våran unika vinkel på det.

Precis, jag vet att den här Neil Patel som är jätteduktig med SEO, han pratar ju om att utbildning är alltid en bra sak. Det kan ju bli mer sin egen grej då, hur man utbildar sina kunder.

Exakt, och det är ju jättebra ur ett varumärkesbyggande perspektiv också att visa sig kompetent inom det man håller på med.

Ja, precis och att man ger väldigt mycket information frivilligt. För man kan antingen ha den här att man inte vill dela med sig information för att det ska vara något "secret", eller att man delar med sig. Jag hamnar ju i det här dela med sig-facket, jag tycker det är kul att dela med mig. Men hur utvärderar man sin egen hemsida då ur ett SEO-perspektiv? Vilka verktyg gillar du att börja jobba med?

Jättemycket går att göra i Google Search Console. Det är ju Googles egna gratisverktyg där man kan mäta organisk synlighet. Så börja där, absolut. Där kan man se över klick och visningar, hur man rankar på olika sökord och så, så den är jättevärdefull. Sen gillar jag PageSpeed Insight och Lighthouse. Det är två verktyg som går att använda för att mäta "Core Web Vitals" som är Googles egna nyckelmått på användarvänligheten på en hemsida. De är superanvändarvänliga, man får små grafer där man är röd om det inte är så bra och grön om det är bra, så de är väldigt användarvänliga och lätta att förstå. Sen tycker jag alltid att man ska ha med sig ett sökordsverktyg för att hitta och utvärdera kvalificerade sökord. Där använder vi Maniola SEMrush, men jag vet att många använder Ahrefs. Det finns en uppsjö av olika och de flesta är ganska lika, så det är lite mer preferenssak vilken man föredrar.

Men kan du guida oss lite kort i hur man använder Google Search Console? Jag tänker att det kan vara bra för många småföretagare som kanske precis börjar med det här, att börja med något gratisverktyg.

Ja, i Google Search Console är det viktigt att ha med sig. Där kan vi se vad vi redan är igång med. Där kan man se rankingen på sökord som vi redan rankar på. Så om man vill bredda det, då behöver man komplettera med andra verktyg. Men det är jättebra att börja med det som är gratis och lättillgängligt. Där kan man, som vi var inne på tidigare, dela med sig av sin sitemap. Man lägger in den i Google Search Console. Man utvärderar klick, visningar, positioner, CTR. Det är bra när man sätter upp Google Search Console och har det som en sorts nollmätning. Det här var nivån vi började på och sen utvärderar man det efter några månader och ser. Så här går det nu. Man kan också följa upp vilka sidor som indexeras och inte. Det är supervärdefullt. Det kan ju faktiskt vara så att en av dina viktigaste sidor kanske inte ens dyker upp för Google. Då får du en slags felsökning däröver. Varför gör den inte det? Och så kan du åtgärda det.

Jag visste inte att det kunde vara så. Jag trodde att om min sida är indexerad på Google, då "that's it". Jag trodde inte att det kunde vara så att "Men oj då, den här sidan trillade av".

Det kan vara så att när du har lagt upp ditt blogginlägg eller din sida, så finns det olika taggar som kan göra att du råkat ha en förinställning kanske att "den här inte ska indexeras på Google".

Klassiskt, hehe, "human error", "Jag vill gärna inte visa den här sidan för någon, någonsin."  Så kul. Det är lätt att göra misstag.

Det är lätt att göra misstag. Men i Google Search Console så kan man ofta rätta till dem. Och jag vill verkligen uppmuntra att bara gå in och gräva. Som sagt det är gratis, man kan testa sig fram. Man lär sig jättemycket. Bara gå in och kika.

Jättebra tips. Men du, Bing, det är ju en lite mindre "snackis". Men det är ju väldigt relevant från det vi pratade om i förra avsnittet. Just med de här nya AI-motorerna och sådär. Som ChatGPT utgår från Bing. Finns det motsvarande verktyg där som Google Search Console? Och vad bör man tänka på när man gör SEO för Bing?

Bings motsvarighet heter Bing Webmaster Tools. Så där kan man gå in och gräva. Det funkar i stort sett på samma sätt som Google Search Console. Och Bing är ju ganska litet i Sverige jämfört med Google. Men som du säger, ChatGPT till exempel baserar en stor del av sina sökresultat mot Bing-algoritmerna. Och det är också viktigt att komma ihåg att det är den huvudsakliga sökmotorn för vissa målgrupper. Vi har ju olika sökbeteenden. Så det kan absolut vara värt att gå in och kolla. Och där skulle jag säga att Bing går lite mer exakt på sökord än vad Google gör. Google drar med lite större sammanhang. Den är lite mer mogen på det sättet att den kan läsa in ett sammanhang. Bing lägger också större vikt vid domäntillägg som till exempel .gov eller .org när man jobbar med backlinks. Så att de jobbar med väldigt förtroendegivande backlinks. Vilket då är de här externa länkarna som man får in till sin sida. Det betyder väldigt mycket om man får en länk från en hemsida som slutar på till exempel .org. Sen finns det många som påstår att Bing lägger vikt vid sociala signaler som till exempel tweets eller likes. Det motsäger sig Google helt. Så det är en lite spännande grej att ha lite koll på. Att det pratas lite om att det kanske är så.

Superintressant. Men du, det här är jag lite intresserad av också, hur skiljer sig då SEO som bygger varumärke från SEO som är konverteringsdriven och fokuserad på att få in mer klick till hemsidan?

Jag skulle säga att i 99% av alla strategier som jag har sett så fokuserar vi på att få in klick till hemsidan. Vare sig det är varumärkesdrivande eller konverteringsdrivande. Jag skulle snarare säga att skillnaden är sökintentionen bakom. Att antingen kan man jobba kanske med lite bredare sökord som är lite mer varumärkesbyggande termer. Jobba lite mer med "thought leadership", utbildning som vi var inne på tidigare. Lite mer de delarna. Det bygger ju varumärket på ett annat sätt. Medan man också kan jobba med de här väldigt direkta, mer konverterande, "säljiga" sökorden. Så i min mening så ligger det mycket i sökorden där. Om vi tar ett exempel så om man är ett IT-företag kanske som säljer system inom cybersäkerhet. Så kanske man vill dyka upp på cybersäkerhetslagar om man vill jobba varumärkesbyggande. För då vill man utbilda sin målgrupp inom att, det här är ny lag till exempel. Medans om man har lite mer "säkra IT-säkerhetssystem" som sökning så kanske den är mer konverterande. Så man kan dela upp dem lite och följa upp dem på olika sätt helt enkelt.

Det låter jättesmart. Det låter som att det bästa egentligen är att man kombinerar båda strategierna.

Ja, det skulle jag säga. Om man gör en bred, ordentlig sökordsanalys så kan man ju dela upp sökorden lite om man vill. För att vara säker på att man täcker båda delarna. Både det här är konverterande och det här är varumärkesbyggande. Och sätta lite olika strategier för uppföljning.

Det låter jättebra. Titta lite på UX/UI för SEO. Hur hänger användarupplevelsen och SEO ihop? Och vilka är de viktigaste UX/UI-delarna när det gäller att optimera?

Allting handlar ju egentligen om att ge användarna en så bra upplevelse som möjligt. Det brukar jag utgå ifrån. Om man då har den synvinkeln så blir det ju väldigt viktigt med UX/UI för att användaren ska ha det så bra som möjligt. Så jag skulle absolut säga att det är viktigt. Och att, än en gång betona där att vi inte riktigt kan jobba med de här hacksen och quick-fixen som vi kanske kunde göra tidigare. Utan att det handlar om att hela tiden göra det bekvämt för användaren. Och då kan man ju utgå bland annat från de här Core Web Vitals som vi var inne på förut. Man kan använda Lighthouse till exempel för att utvärdera hur snabb sidan är, hur smidig sidan är och hur stabil den är. Man brukar utgå från just de tre punkterna i Core Web Vitals. Den första punkten är egentligen hur snabbt det största innehållet på sajten laddas upp. Så att man kommer in på en sida som egentligen redan är färdigbyggd när man landar på den. Så att det inte står och laddar och buffrar och så. Sen så är det hur snabbt sidan reagerar när man klickar och interagerar sig runt på den. Så att det inte är att den än en gång laddar när man klickar på en knapp och så måste man sitta där och vänta. Och sen så är det med Layout Shifts när element hoppar runt. Så jag tror att många har nog varit med om att man försöker klicka på en länk och så kommer det en "pop-up" precis samtidigt och så hamnar man någon annanstans och det blir ett störande moment. Så de tre tycker jag är jättebra att börja med.

Så, det första du kollar när du vill förbättra UX, eller förbättra SEO-resultat för en kund, är det det här tekniska, att den laddar snabbt och mobilversionen funkar eller något annat rent designmässigt som du brukar vara så här "Oj, det där måste ni ändra på".

Jag brukar verkligen försöka ta på mig användarglasögonen i det och gå in och tänka att jag är en användare som är inne för första gången. För det är ju hela tiden den här användarvänligheten som Google och andra sökmotorer försöker optimera till. Så även om det kanske kommer någon tillfällig algoritm som kanske prioriterar det där lite grann så är ju hela tiden intentionen att det ska vara så användarvänligt som möjligt. Och där kan vi använda mycket sunt förnuft, tänker jag. Så på med de glasögonen och gå in och scrolla runt.

Men det är "back to basics" och det där är ganska skönt. För annars kan man känna att "de kanske ändrar algoritmen då blir allt annat". Men, nej, det blir inte så "allt annat" utan det är fortfarande människor som ska hitta information på en sida.

Precis. Det är ju alltid Googles mål, att det ska vara den bästa enklaste sidan som ligger överst helt enkelt.

Ja, men det är lite betryggande. Om man tittar på SEO-analys och målgrupper då. Hur gör du en SEO-analys som faktiskt leder till åtgärder? Vad ingår i en bra SEO-rapport, tycker du?

Jag tycker alltid att det är en riktigt bra sökordsanalys ingår. Att man gör en sökordsanalys och kanske inte bara nöjer sig med den rakt av utan att man gör en prioritering där utifrån kanske volym, sökintention. Hur många är det som försöker anka på det här? Har jag hög konkurrens? Så att man gör en prioriterad lista över sökord helt enkelt. Sen om man går in lite mer på det tekniska och länkdelarna. Att man gör en nulägesanalys. Hur ser det ut just nu? Att man tittar på vad är det som saknas? Vad finns det potential inom? Och sen att man skriver ner en konkret punktlista med åtgärder. Om man jobbar på ett företag som håller på med det här så tänker jag också att det kan vara jättebra att göra en tidsram, en ansvarig person för de olika punkterna. Så att man verkligen får en konkret checklista så att det blir av helt enkelt.

Eller hur, det är det där sista tricket "det ska bli av" också. Men hur kan man då arbeta med målgruppsanalys inom SEO? Och vad bör man veta om sina besökare?

Jag tycker att man bör veta allt. Ju djupare vi kan gå i deras intention. Vad de undrar över vad deras "pain-points" är. Ju bättre kan vi möta upp på det. Så där vill jag verkligen tipsa om att prata med kundtjänst, prata med kunderna. Försök få en så djup bild som möjligt av vad det är de är ute efter. Och sen så kan man ju också därmed, vad som är viktigt att veta, tänka på det här med att Google är ju den största sökmotorn vi har idag. Men att olika kundgrupper har olika beteenden. De kanske söker någon helt annanstans. Det finns Bing, det finns ChatGPT, det finns TikTok, LinkedIn. Och alla de här, både sökmotorerna och sociala plattformarna går ju att sökoptimera på ett eller annat sätt. Så att man också är medveten om vart målgruppen finns någonstans, inte bara vad det är de är ute efter.

Ja, men det är så klokt. För det tror jag många gör. Man tänker bara, man skjuter liksom lite i mörkret. Och det är ju ett misstag och det vet man och så kanske man inte ens orkar ta tag i och hitta...men var är vår målgrupp? Jag tror bara man spenderar, om man tänker sig att man spenderar fem timmar på målgruppsanalys. Då kommer man nog bli så pass intresserad av sin egen målgrupp att man börjar spinna vidare lite på det. Men då har man ju i alla fall gjort mer än vad man gjorde innan. Så jag tror att just småföretagare kan missa lite här. Där tror jag att man kan lägga lite fokus. Håller du med mig?

Ja verkligen. Jag tänker vi människor är väldigt bra på att utgå från oss själva också hela tiden. Jag tänker att jag gör det här och då gör alla det. Så försök tänka bortom det och analysera på riktigt.

Du är som avslutning nu då. Om man bara har tid att jobba med tre SEO-saker i månaden, vad tycker du man ska fokusera på?

Egentligen tycker jag ju att man ska utgå från den här SEO-analysen som vi pratade om lite tidigare. Att man kanske börjar gräva i den. Men om vi ska ha tre konkreta tips så skulle jag säga kanske förbättra en sida med potential. Om man ser i Google Search Console att vi rankar sexa på det här och den första sidan på Google egentligen inte är speciellt bra. Då kanske man kan fixa till lite "quick fix" där och få den att ranka bättre. Så det är en enkel men väldigt givande åtgärd. Sen skulle jag kanske välja ut ett sökord som jag vet är väldigt viktigt och försöka skapa bra innehåll. Skapa en bra sida för det. Och slutligen försöka fixa ett lite mer tekniskt eller länkbaserat strul. Om vi vet att vi inte har bra intern länkning eller den är inte helt hundra på mobil den här sidan. Att man försöker åtgärda det helt enkelt.

Ja, men det var jättebra tips verkligen. Hoppa in och börja någonstans. Det är som de säger: hur äter man en elefant? En tugga i taget.

Ja verkligen.

Vad tycker du är det roligaste med SEO just nu? Och vad tror du blir nästa stora grej?

Jag tycker att både den stora grejen och det jag tycker är roligast just nu är de här AI delarna som mer och mer inkluderas i SEO. Både det vi pratade om i förra avsnittet du och jag med chattGPT och hur man kan ranka där. Men också med Googles egna AI-summeringar som hamnar i toppresultaten i fler och fler länder. Så hur kommer det påverka hur vi följer upp våra resultat och hur kommer det påverka hur vi arbetar med SEO? Men också det här användarbeteendet. Hur vi skiftar till nya plattformar. Jag vet att jag söker efter alla mina recept på TikTok och om jag ska briljera på någon släktmiddag så kollar jag upp någon historisk info på chattGPT innan. Så man har ju olika mönster på olika plattformar helt enkelt.

Ja men så sant, så sant. Men du Vendela, tusen tack för att du tog dig tid igen och berättade lite mer om SEO för mig och för våra lyssnare här. Verkligen jättebra. Jag har lärt mig mycket av dig här och jag önskar dig en fortsatt trevlig vecka.

Ja men detsamma, tusen tack för att jag fick vara med.

Tack, tack.

Some fields are not valid
Popup kontakt form

Kontakta Oss!

Hej! Har du frågor eller förslag? Skicka ett meddelande nedan så svarar vi snart!

Login