Lisa Eriksson

Skapa och optimera ditt Google My Business konto - 6 enkla steg

De flesta småföretagare vet att det är viktigt att synas online, ändå är det många som helt eller delvis missar att använda eller uppdatera sina "Google My Business" konton.
Google My Business ger dig som är företagare möjligheten att lista ditt företags plats/adress på Google Maps och lokala Google sökningar. Du kan visa den allra viktigaste informationen om ditt företag som kontaktinformation, en länk till ditt företags hemsida och vilka tider du har öppet.

Google driver denna tjänsten som är helt gratis att använda. Det vänder sig främst till företag som har direkt kontakt med sina kunder och inte enbart driver en digital verksamhet. Du hittar ditt företags konto genom att söka i Google efter ditt företag, inte din hemsida.

Såhär ser det tex ut när jag söker på NKLT på Google. Ni kan se NKLTs Google My Business konto till höger.

För lokala företag som tex restauranger och massageterapeuter är detta konto extremt viktigt och kan bli en stor källa till nya kunder om den används på rätt sätt. Ditt företag listas även på Google Maps automatiskt när du har fyllt i och gjort anspråk på ditt Google My Business konto. Man brukar även säga att företaget blir ”listat på Google” när de har ett Google My Business konto, och ibland säger man bara Google Business konto eller GMB.

Varför bör du lista ditt företag på Google My Business?

Google har visat i sin statistik att ca 46% av alla sökningar efter tjänster och produkter även söker efter företag som ligger nära dem själva. Just därför är ditt företags adress och plats så viktigt. Inom många branscher är det ännu fler som utgår ifrån ditt företags adress i sina sökningar, som tex restauranger, tandläkare och massageterapeuter för att nämna ett fåtal. Google My Business är med andra ord ett fantastiskt verktyg för att sökmotoroptimera din hemsida och ditt företag.

När någon söker efter en tjänst i Google så visas först betalda annonser, sedan en karta med 3 relevanta närliggande företag. Google utgår ifrån var sökaren befinner sig och ger sökaren lokala val först. Du ökar alltså dina chanser att listas högt uppe i Google om du har ett Google My Business konto.

Facebook och andra sociala medier är väldigt bra för att nå ut till existerande kunder som redan följer dig. Google My Business kontot är mycket bättre för att nya kunder ska kunna hitta dig lokalt. Om du vill nå ut nationellt så bör du dock använda Google Ads kampanjer.


Hur du bör gå tillväga för att skapa och optimera ditt Google Business konto

Nedan är några av de viktigaste aspekterna du bör tänka på när du skapar eller optimerar ditt Google My Business konto. Grunden är såklart att det är du som äger och tar hand om ditt konto och att du har fyllt i företagsnamnet och adressen. Men för att Google ska kunna lista dig och rekommendera dig högt upp i sina sökresultat för lokala kunder så behöver ditt konto även vara optimerat. I listan nedan hittar du delar du behöver tänka på när du börjar jobba med att förbättra ditt konto. Det behöver inte ta så lång tid att optimera ditt konto men det är viktigt att all information blir korrekt.

1. Claima/skapa ditt Google My Business konto

Det första du behöver göra är att gå till den officiella Goolge sidan som du hittar på: www.google.com/business/

Du måste ha ett Google email konto dvs gmail.com konto för att kunna lista ditt företag. När du har loggat in dig och skapat ett konto behöver du verifiera kontot via email eller SMS.

2. Optimera ditt Google My Business konto

Ditt konto bör vara så komplett och professionellt som möjligt. Se därför till att du fyller i all information du kan. Du bör ha en bra verksamhetsbeskrivning av ditt företag med några relevanta nyckelord i, ditt företags logga samt professionella foton på dina lokaler. Lista även dina sociala medier kanaler. Var extremt noga med att du har samma företagsnamn på alla dina kanaler och att företagets adress och annan kontaktinformation samt öppettider är exakt samma på alla kanaler samt ditt Google Business konto. Om minsta variation existerar så kommer Google inte att visa ditt företag då de ej vill riskera att ge ut felaktig information som kan förvirra kunderna. Google vill endast dela med sig av de företag som uppger tydlig information. Titeln bör vara företagsnamnet, vad ni gör och sedan staden ni är verksamma i.

3. Satsa på dina kundrecensioner

Omdömen och recensioner ifrån kunder blir allt viktigare idag då vi inte längre har en personlig kontakt med våra lokala företagare utan istället förlitar oss på att hitta företag online. Förr hade man en viss säkerhet och trygghet genom sitt sociala nätverk i sin stad, men idag behöver vi se vad det digitala sociala nätverket har att säga om ett företag. Omdömen och recensioner har därför blivit enormt viktiga. Försök därför få in så många omdömen som möjligt. Givetvis är det bra om de är positiva men även några få negativa kommer inte att skada ditt företag. Satsa på att få in runt 50 omdömen på ditt Google Business konto.

För varje nytt omdöme du får bör du även skriva in ett positivt och lite mer personligt svar på det. Då visar du att du är ett företag som lyssnar på dina kunder.

4. Frågor och Svar bör vara ifyllda

Se till att ni iallafall svarar på de fem vanligaste frågorna som tex hur ert företag hanterar Corona, om verksamheten är tillgänglig för rullstolsbundna, om ni har drop-in tider eller endast förbokade tider? Finns det hiss och parkering etc?

5. Publicera inlägg varje vecka

Både dina kunder och Google vill se att ditt Goolge Business konto är aktivt. Det går jättebra att dela samma innehåll som du delar på sociala medier. Se till att du endast använder bilder som är snygga och professionella. De behöver ha hög kvalitet, dvs många pixlar, och du bör skriva innehåll som också är bra. Se till att du delar inlägg regelbundet, minst varje vecka på ditt Google Business konto. Ta bort bilder som är inaktuella dock, som tex bilder ifrån tidigare lokaler. Anställ helst en professionell fotograf för att ta foton på era lokaler och personal till Google Business kontot. Dessa foton är det som möter nya kunder på Google och om bilderna inte ser bra ut så är risken mycket stor att kunden går vidare till din konkurrent.

6. Lista dina Tjänster och Produkter med proffsiga bilder

Lägg till bra, professionella foton, beskrivning av tjänsten/produkten och priset. Använd gärna samma filter på alla bilder eller annan varumärkesbyggande grafisk design.

De storlekar som rekommenderas till ditt Google Business konto är:

Profilbild: 250 x 250 pixlar
Omslagsbild: 1080 x 608 pixlar
Delade bilder: 497 x 373 pixlar

Sammanfattning

Google My Business är ett fantastiskt bra sätt för dig som företagare att få in fler nya kunder utan en stor budget eller enormt mycket arbete. Claima och optimera ditt konto som kommer det att jobba gratis för dig även när du sover. Det är ett av de mest effektiva digitala sätten att marknadsföra ditt företag. Det passar för alla typer av företag men särskilt väl för dig som driver ett lokalt företag med många lokala kunder. Läs mer om digital marknadsföring i förra veckans blogginlägg

Om det känns krångligt eller svårt för dig att få tid till att optimera ditt Google My Business konto, tveka inte att kontakta oss på NKLT så hjälper vi dig eller refererar dig till företag som jobbar uteslutande med marknadsföring via Google My Business.


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2021-11-23 07:30 e-shop, Webbutveckling
    Starta webshop - Ta din försäljning online
    info
  • 2021-11-16 07:00 Sökmotoroptimering, Digital marknadsföring
    Skapa och optimera ditt Google My Business konto - 6 enkla steg
    info
  • 2021-11-09 07:00 Sökmotoroptimering, Sociala medier, Digital marknadsföring, Content marketing
    Marknadsföra hemsida - 8 effektiva marknadsföringstips
    info
Login