Lisa Eriksson

Vad är en domän?

Att välja rätt domännamn till sitt företag är en viktig uppgift och kan ha stor inverkan på företagets synlighet på nätet. Ett domännamn är som företagets egen adress på nätet och gör det möjligt för dina kunder att hitta till hemsidan. I denna blogg kommer jag titta närmare på vad en domän är och hur du ska tänka när du väljer ett domännamn för ditt företag.

Domän definition

En domän, även kallat domännamn, är en översättning av en hemsidas IP-adress. Kort sagt kan man säga att domännamn är till för att vi människor enklare ska komma ihåg och kunna hitta en IP-adress på nätet.

Bakom domännamnet döljer sig alltså IP-adressen för hemsidan som är en sifferkombination som datorer använder när de kommunicerar med varandra. Kopplingen mellan domännamnet och IP-adressen utförs av Domain Name System (DNS) vilket lanserades redan på 1980-talet och är ett översättningssystem som kopplar ihop domännamn med rätt IP-adress.

Ett domännamn startar antingen med HTTP eller HTTPS vilket anger protokollet för att lämna information på hemsidan. Om webbadressen startar med HTTPS betyder det att det finns ett SSL certifikat och att hemsidan är säker. Du kan läsa mer om SSL certifikat i vår blogg “Säker hemsida - SSL certifikat”.

Det finns ytterligare tekniska krav som måste uppfyllas när man ska registrera en domän. För att det ska räknas som en domän måste namnet innehålla minst två tecken och får inte överskrida 63 tecken. Ett domännamn kan inte heller vara ett personnummer, exempelvis xxxxxx-xxxx.se och får dessutom inte avslutas med ett bindestreck. Mer information kring krav och regler kan du hitta på internetstiftelsens hemsidan.

Vad är en toppdomän (TLD)?

Toppdomän (TLD) är slutet av en webbadress, till exempel .com, .net eller .org. Nuförtiden har det blivit allt vanligare att använda alla möjliga toppdomäner i sin webbadress vilket kan förtydliga vad företaget håller på med. Exempelvis .agency, .wedding eller .pizza! Toppdomänen .com är dock fortfarande den överlägset mest populära versionen och kostar därför lite mer än mindre populära alternativ som .net.

Namn på toppdomäner kan även vara nationella, d.v.s. att dom slutar med en landskod. I Sverige har vi .se och i Norge använder man sig av .no. Vanligtvis måste företaget vara registrerat i det land man köper toppdomänen. Köper du domännamnet som privatperson måste du i Sverige ha ett svenskt personnummer. På nklt kan vi hjälpa dig med processen att välja och registrera ett passande domännamn. Vi tar även hand om webbhotell för din hemsida när du har en sida hos oss.

Vad är en subdomän?

En subdomän, eller underdomän som det också kallas, är en del av en större domän. Tänkt dig att du har en domän, exempelvis cederqvist.se, och vill utöka verksamheten med revision. Subdomänen för den nya verksamheten skulle då kunna vara revision.cederqvist.se. Där revision.cederqvist.se blir en underdomän till rotdomänen cederqvist.se.

Subdomäner kostar inget extra, det enda du behöver betala för att domännamnet som är på toppen av hierarkin, d.v.s. rotdomänen. Förutom vid utökning av verksamheten är underdomäner särskilt förekommande vid bloggar eller e-handelslösningar. Ett verkligt exempel är hubspot.com som har sin blogg på en underdomän blog.hubspot.com.

Hur väljer man ett bra domännamn?

Idag finns det mer än 146 miljoner domännamn registrerade. Vilket gör det lite svårare att hitta ett unikt namn idag än det var för 10 år sedan. Men oroa dig inte! Än finns det massor av namn att välja mellan. Här kommer några tips på saker du kan tänka på när du registrerar ett nytt domännamn.

1. Välj ett namn som representerar ditt företag

Om du inte redan har ett företag men planerar att starta ett så rekommenderar jag att du letar upp ett bra domännamn innan du bestämmer namn på företaget och registrerar företaget hos Bolagsverket. Det är betydligt svårare att byta företagsnamn om domännamnet du vill ha inte finns tillgängligt. Väljer du ett helt nytt företags och domännamn är rekommendationen att du håller det under 17 tecken. Ett långt domännamn är både svårare att komma ihåg samt så ökar risken för felstavning.

2. Se över stavningen

Som nämnt ovan ska ett domännamn vara enkelt att komma ihåg och lätt att skriva. Är det svårt att stava kan det vara smart att köpa olika variationer av namnet. Exempelvis om du har en hemsida som heter cederqvist.se, då kan det vara passande att även köpa cederkvist.se och göra en ”redirect” så att de personer som skriver in cederkvist.se hamnar på hemsidan för cederqvist.se istället.

3. Agera snabbt

Domännamn blir tagna hela tiden. Så har du hittat ett du tycker om bör du agera snabbt. Väntar du ett par dagar är risken höga att någon annan redan har tagit det och du måste kanske börja om från början i jakten på en bra domän. Känner du dig osäker bör du köpa det ändå. Licensen vara bara 1 år så efter det kan du välja att inte längre behålla domänen om det inte har kommit till användning.

4. Registrera flera toppdomäner

Vanligtvis kanske man tänker att det räcker att köpa .se när man väljer toppdomän för sitt domännamn. Men planerar man längre fram att expandera till exempel utomlands kan andra toppdomäner komma väl till hands. Samma sak om man planerar att ha en svensk och en engelsk hemsida. Då skulle man kunna ha den svenska på .se och den engelska på .com.

Att köpa på sig flera toppdomäner kan också vara ett bra sätt att skydda företagets identitet så ingen konkurrent går och köper samma domännamn fast med .nu eller .net. Personligen skulle jag inte rekommendera att du köper på dig alla toppdomäner utan fokuserar på de som skulle ha störst värde för ditt företag.

Var registrerar du domännamnet?

Det finns många olika leverantörer när man ska registrera ett domännamn. I Sverige är några av de mest populära Loopia.se, GoDaddy.com, One.com och MissHosting.com. Gå in på respektive leverantör och se hur de skiljer sig åt och välj den leverantör som erbjuder bäst lösningar utifrån ditt företags behov.

Hur mycket är ett domännamn värt?

När du köper ett domännamn som inte är taget brukar man få betala runt 100-lappen. Men vill man ha ett domännamn som redan är upptaget kan du behöva betala betydligt mer. Hur mycket du måste betala beror på flera faktorer. Det första du behöver kolla är om domännamnet finns på någon hemsida idag och vem/vilket företag som har hemsidan.

Finns det ingen hemsida och det inte är ledigt kan det vara så att ett företag eller en privatperson har köpt på sig domännamnet men inte använder det idag. Detta är väldigt vanligt, både för att ha ett bra namn om man startar ett nytt företag eller för att sälja domännamnet vidare till ett högre pris. Används det inte på en hemsida är chansen större att ägarna är villiga att sälja namnet till rätt pris.

Priset kan variera mycket beroende på industri, antal karaktärer samt konkurrens på marknaden. Är det ett attraktivt namn som många är intresserade av kan priset snabbt stiga. I dessa situationer måste man utvärdera vilket värde domännamnet kommer tillföra företaget.

Har man varumärkeskännedom kopplat till företagsnamnet kan det vara värt att betala lite mer för att behålla samma namn. I andra scenarion är det mer lönsamt att ”rebranda” sitt företag, alltså helt byta varumärke och välja något nytt domännamn istället. Det händer att domännamn säljs för miljonbelopp, så ta dig tid och utvärdera om det är lönsamt för ditt företag att betala extra för domännamnet eller om det är bättre att hitta något annat.

Sammanfattning

Domännamn har blivit som en identitetshandling på nätet och idag har de flesta företag en egen hemsida med ett domännamn. Många förutspår till och med att domännamn kommer bli lika självklara som en eget personnummer i framtiden. Så är du ute på jakt efter ett nytt domännamn till ditt företag är tiden kommen att registrera ett.

På nklt hjälper vi våra kunder både med val av namn, själva förflyttningen av domännamnet och webhostingen för hemsidan. Våra kunniga medarbetare besvarar gärna eventuella frågor du har och kan hjälpa dig med såväl domännamn som utveckling av en ny hemsida. Kontakta oss genom att klicka på knappen nedan så hör vi av oss!


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2022-06-10 12:27 Design & Kreativt grupp, Logotyp, Grafiska designers
    Grafisk profil till företaget
    info
  • 2022-05-23 08:50 Webbutveckling
    Billig hemsida till företaget
    info
  • 2022-05-05 16:10 Webbutveckling
    Skapa hemsida med hjälp av en färdig mall
    info
Login