Lisa Eriksson

5 enkla design-”hacks” som ökar lönsamheten på din hemsida

De flesta företagare idag ägnar en hel del tid och pengar till att sökmotoroptimera sin hemsida. De jobbar alltså för att få en bättre position i Google sökningar. Men det är minst lika viktigt att du som företagare även gör vad du kan för att optimera din hemsidas utseende för ökad försäljning.

Det vanligaste och snabbaste sättet att öka sin försäljning och konverteringskvot, alltså hur många som kontaktar dig via hemsidan, görs genom att man skriver texter som är mer övertygande och tydliga. Titlar är det absolut viktigaste att tänka på vad gäller texterna på din hemsida. I detta blogginlägg tänkte jag dock helt fokusera på vad du kan göra rent visuellt för att öka försäljningen via din hemsida.

Marknadsförare har länge studerat design av hemsidor och dess inverkan på försäljning. De brukar mäta hur många som köper en tjänst och produkt gentemot hur många som snabbt lämnar en hemsida baserat på olika typer av design. Du vill givetvis att din hemsida ska uppmuntra dina besökare att stanna på din sida och kontakta dig eller köpa något direkt ifrån din hemsida.

Jag kommer att gå igenom 5 enkla hacks du kan använda för att öka din hemsidas lönsamhet genom att du förbättrar designen. Innan jag går in på dessa hacks vill jag först berätta om några grunder inom grafisk design.

UX/UI och varför designen på din hemsida är så viktig

Design för hemsidor och appar använder vad som kallas för User experience och User interface. Du känner säkert redan till uttrycket UX/UI design. När du förbättrar din hemsidas UX/UI design så kan du räkna med att lönsamheten också förbättras. Man brukar kalla detta för att man jobbar med sidans ”User Interface performance”. Det handlar i första hand om att man skapar ett bättre och smartare sätt för besökare till din hemsida att navigera, alltså hitta runt på din hemsida. Ju bättre och lättare det är för folk att navigera på din hemsida, dess högre chans är det att de stannar på sidan och tillslut kontaktar dig. Det är då man säger att de ”konverterar” ifrån att vara en anonym besökare, till att bli en ”lead” eller intressant och förhoppningsvis tillslut en ny kund.

Marknadsförare, säljare och webdesigners tittar mycket på hur många som konverterar genom en kvot som heter ”conversion rate” på engelska. Eftersom du har högre chans att öka din lönsamhet ju högre conversion rate eller konverteringskvot du har på din hemsida så är detta en viktig siffra att titta på.

Målet med att förbättra sidans user interface performance är att göra upplevelsen av att besöka din hemsida så intuitiv, effektiv, snabb och enkel som möjligt. Besökaren vill ha information och du vill försäkra dig om att de inte tröttnar och lämnar din sida och istället besöker dina konkurrenters hemsidor.

Hur leder förbättrad design till högre lönsamhet för dig?

Enligt mindseo.com kan en bra user interface design leda till att din hemsidas besökare får en mer positiv erfarenhet av att besöka din hemsida. Denna upplevelse speglar även ditt varumärke genom att visa att ni bryr er om era kunder. Detta attraherar nya kunder vilket leder till ökad försäljning.

Bra design sänker inte bara risken att kunder lämnar din hemsida och leder till högre konverteringsfrekvens, det brukar även leda till att besökaren blir mer engagerad vilket i sin tur leder till ökad lojalitet till ditt varumärke. Bra interface design kan även sänka ditt företags kostnad för kundsupport då besökare inte behöver ställa lika många frågor utan istället lätt kan hitta svaren på din hemsida.

Kunder som besöker en sida med bra user interface reducerar den tid de spenderar på att söka information på sidan och upplever sig som mer nöjda med sitt besök till din hemsida. Detta leder till ökad försäljning, lojalitet till ditt varumärke och mindre kostnader för ditt företag i kundsupport.

Marknadsförare använder ofta olika moderna verktyg för att lära sig vilken typ av UX/UI design som ger bäst konverteringskvot. Det finns verktyg som kallas ögon-tracking, mus-tracking, scroll maps och clickmaps. Alla dessa kan ge dig väldigt specifik information om hur du kan förbättra designen på din hemsida.

Nedan råd är generella och faller inom industripraxis men det är alltid bäst att jobba med någon designer eller marknadsförare som är specialist på UX/UI design och som även är kunnig om din specifika bransch.

1. Lägg till Call-To-Action knappar på strategiska platser

Det allra bästa design hack du kan göra för att förbättra din konverteringskvot och försäljning är att lägga till Call-to-Action knappar på din hemsida. Trots detta så saknar 70% av alla små företagshemsidor en enda sådan knapp. Att lägga till en eller flera sådana knappar på din hemsida ökar därför din konkurrenskraft rejält.

En Call-To-Action knapp eller CTA signalerar till dina besökare vart du vill att de ska klicka. En CTA är omtyckt av de flesta besökare då det underlättar för dem. Det förklarar för dem vad du vill att de ska göra så att de slipper spendera onödigt lång tid med att leta sig fram på din hemsida. Eftersom den utnyttjar det visuella mycket väl slipper besökaren lusläsa en massa text och kan istället klicka på en bild av en knapp med en kort uppmaning. Folk är stressade och tid är pengar så om du vill hänga med behöver din sida vara lätt för dina besökare att navigera.

Utan en CTA knapp kommer du heller aldrig att kunna förbättra dina konverteringar när du tex gör digital marknadsföring som en annonseringskampanj på Google.

Om du endast använder en enda CTA på din sida så kommer den att kunna öka dina konverteringar med runt 45%. Om du däremot använder dig av en längre layout på din första sida och lägger till flera CTA på den så kan du direkt öka dina konverteringar med 220% enligt Affiliatiz.

Det är dock inte en bra idé att strössla hela hemsidan med CTA knappar, då blir det förvirrande för besökaren. Välj istället några strategiska platser.

Många anser att den allra bästa platsen att lägga en CTA knapp är uppe i höger hörn bredvid din huvudmeny. Jag skriver mer lite senare i detta blogginlägg om varför just höger hörn är av vikt. Men det är även viktigt att ha en CTA knapp lite längre ner på din hemsida efter att du har beskrivit vad du erbjuder dina kunder.

Nedan är ett exempel på en placering av en sådan CTA knapp till höger om menyn som vår designer Viktor har valt för NKLTs uppdaterade hemsida. Han har även använt sig av "white-space" runtom knappen. En Call-to-Action text utan knapp sänker konverteringen med nästan 50% jämfört med en CTA som har en knapp, så se till att du designar en knapp. Hjärnan vet hur den symbolen fungerar.


Bilden ovan: En orange CTA knapp placerad längst till höger med en vit bakgrund och vit omgivning.



Om du reducerar och förenklar designen på din hemsida och speciellt runt din CTA knapp och låter den ha lite tomrum runt sig så ökar konverteringskvoten med 232%. Detta betyder att du bör minska "oreda" och "klutter" runt knappen och helst endast ha en vit eller annan neutral bakgrundsfärg runt knappen. Detta tomrum kallas för ”white space” och är något som genererar många fler konverteringar än hemsidor utan tomrum. Genom att inget annat kräver uppmärksamhet ifrån ögat kommer knappens färg att attrahera besökaren mer om den är omgiven av ”white space”. Man har även visat att läsförståelsen går upp när man har stora vita marginaler på sidorna av en text.

Om du har en blogg och lägger till en CTA som en "ankartext" så kan du även öka konverteringar med 120% enligt Hubspot. En ankartext är helt enkelt en kort text som du har gjort till en aktiv länk som besökaren kan klicka på.

I nedan graf kan du se hur olika typer av CTA knappar ökar konverteringskvoten. Notera hur samtliga alternativ är betydligt bättre än att inte ha någon knapp alls.

Båda grafer i detta inlägg är skapade utifrån statistik ifrån Affiliatiz.com

Använd skräddarsydda symboler

Det är välkänt inom psykologi att våra hjärnor ofta tänker i symboler. Det är just därför som företag skapar en logotyp som symboliserar sin verksamhet.

En knapp är en symbol det med. Symboler på din sida används ofta som indirekta CTA knappar. Det allra bästa är om du skapar symboler som är något unika för just ditt företag. Symbolerna bör dock inte känns helt främmande för besökare utan snarare ge en känsla av igenkännande och intuitiv förståelse.

Om du använder symboler på din sida se till att samma symbol alltid betyder samma sak och leder till samma information.

Nedan är ett exempel på en av våra kunder som använder CTA knappar och skräddarsydda symboler på en lång första sida för maximal konverteringskvot.

2. Förenkla sidans struktur och navigeringsmenyer

I de flesta fall finns det mycket du kan göra för att förbättra din hemsidas struktur och navigeringsmenyer.

Börja med att titta på sidans ”huvudmeny” för att se om den är så tydlig den kan vara? Är det lätt att hitta dina tjänster och att förstå var kunden ska kontakta dig? Ligger det information som inte är så relevant i menyn? Ser något förvirrande ut? Om det finns delar som en besökare kan tveka runt eller kan uppleva som svårt att navigera, då bör du fixa detta så fort du kan. En del hemsidor har även en meny i foten av sidan eller undermenyer och helt gömda länkar på andra sidor.

Några punkter att utgå ifrån
  • Att ha en väl organiserad och användarvänlig meny tillsammans med en i övrigt bra design förmedlar till dina kunder att ditt företag är fokuserat på kundens perspektiv samt att leverera tjänster.

  • ”Mer information” är inte bättre när du jobbar med att förbättra menyn på din hemsida. Om du tar med allt på din hemsida i menyn så blir det ofta väldigt förvirrande för dina besökare.

  • En kort meny på endast en rad är lättare och går snabbare för dina besökare att läsa igenom. Om de behöver leta bland väldigt många olika val eller om du har dubbla menyrader så ökar risken att de lämnar din hemsida.

  • Försök att tänka på att endast ta med de absolut viktigaste delarna på din hemsida i huvudmenyn. Detta hjälper dina besökare och får sidan att se betydligt mer organiserad och snygg ut. Du kan lägga de mindre viktiga delarna i undermenyer för de besökare som vill spendera lite längre tid på din hemsida. Majoriteten av dina besökare kommer inte att ha tid eller tålamod att läsa igenom en massa menyer. De vill snabbt hitta de tjänster och produkter du erbjuder. Skapa helst några huvudsakliga kategorier och använd sedan undermenyer i drop-down format.

  • Använd även korta, beskrivande ord i alla dina menyer. Orden bör vara relevanta, korrekta och korta. Välj tex ”Om oss” istället för ”Mer om oss på företaget”.

  • Förenkla din sida i alla lägen och fråga dig själv ”behövs denna sida eller kan jag lägga informationen längre ner på en annan gemensam sida istället?”

  • Se alltid till att din nya snyggare design och navigering ser lika bra ut på mobiler.

Om du känner dig osäker runt detta, kontakta en grafisk designer eller van webbyrå som kan hjälpa dig. Det är en investering som är väl värd pengarna att få till din navigering på bästa sätt.

Använder din hemsida, din meny och dina CTA knappar tydligt nog språk?

Dethär blogginlägget är helt fokuserat på just UX/UI design och strukturellt utseende på din hemsida. Utöver design så är det givetvis viktigt att du använder ett tydligt språk på hela din hemsida och speciellt i dina titlar, menyer och på CTA knapparna.

När du använder stora och kortfattade titlar så förbättrar du också strukturen på din hemsida. Titlar är det bästa och snabbaste sättet för dig att förmedla till dina besökare vad ditt företag erbjuder. Titlar är det element som sticker ut allra mest på en hemsida, även mer än bilder i många fall. Se till att du använder dem med stor vishet.

Kom ihåg att du behöver ha en bra beskrivande och säljande titel direkt på första sidan. I den titeln bör din besökare direkt kunna förstå vad din verksamhet erbjuder dem. I texten under titeln är det bäst om du snabbt beskriver fördelarna med att köpa och använda din tjänst eller produkt. Det är även bra om du förklarar hur dina kunder ska använda din produkt/tjänst.

Vad är egentligen ett bra användargränssnitt?

Det finns fyra “gyllene regler” inom user interface design enligt Nick Bablich på XD Ideas.

1. Användaren ska vara i kontroll över gränssnittet.
2. Gör upplevelsen bekväm
3. Reducera kognitiv belastning
4. Gör gränssnittet konsekvent

Det är inte helt lätt att försöka tillämpa alla dessa fyra regler på din hemsida. Men om du håller fokus på just dina menyer så gäller det kort och gott att förenkla, förtydliga och minimera. För att reducera kognitiv belastning för användaren se även till att din hemsida inte är extremt annorlunda än andra hemsidor idag. Se till att din sida använder vanliga knappar och menyer som folk känner igen ifrån andra hemsidor. Om du tvingar dina besökare att lära sig något nytt blir de oftast trötta, otåliga och lämnar din sida.

Du vill alltså att din sida och navigering ska vara förutsägbar. Detta är inte ett tillfälle för dig att nyskapa eller vara konstnärlig, om du inte råkar arbeta just inom en digitalt nyskapande eller konstnärlig verksamhet, då kanske du kan ta ut svängarna lite men för de flesta andra gäller det att öka konverteringen genom att det blir lätt och tydligt för dina besökare att hitta information på din hemsida.

3. Se över din grafiska profil

Grunden till att skapa ett tydligt varumärke är alltid din grafiska profil. För att du ska få en besökare till din hemsida att våga köpa en produkt eller tjänst av dig, eller kontakta dig så behöver du snabbt bygga förtroende för din verksamhet. ”First impressions last” är en nyckelfaktor för framgång. Intrycket din första sida ger till en ny besökare kommer att ske blixtsnabbt, snabbare än en människa hinner läsa och ta till sig texter. Just därför bör du alltid ha en solid grafisk profil klar innan du ens börjar bygga din hemsida. När det första intrycket är accepterat av besökaren kommer de att börja läsa dina titlar och sist dina texter.

Utan en grafisk profil är risken väldigt stor att du inte kommer att kunna förmedla något starkt förtroende för ditt varumärke och att besökare som kommer till din hemsida kommer att ha svårt att få grepp om vad du jobbar med. De kommer antagligen inte heller att komma ihåg din verksamhet och de kommer att lämna din sida snabbare, vilket leder till lägre konverteringskvot.

Om du inte har en grafisk profil så är det aldrig försent att skapa en och sedan uppdatera element som färger och typsnitt på din existerande hemsida. Läs mer om hur du kan skapa din egen grafiska profil i mitt tidigare blogginlägg "Grafisk profil till företaget".

Man har visat att företag som har en stark grafisk profil har en ökad konverteringskvot. Detta beror på flera olika faktorer. En av dem är att en välgjord grafisk profil bygger förtroende och auktoritet för ditt företag.

4. Snygga till dina kundcase och omdömen

En blid säger mer än tusen ord, speciellt på nätet. Att visuellt demonstrera hur din produkt ser ut när den är klar är därför mycket viktigt. Omdömen är det snabbaste sättet att bygga förtroende för din verksamhet. De klassas även som ”social proof” och detta är något som ökar konverteringskvoten. Omdömen bör dock alltid placeras under en text eller video som först förklarar vad din produkt eller tjänst handlar om, skriver Help Scout.

Om du inte har kundcase och omdömen på din sida redan så bör du lägga till detta. Nya kunder älskar att se hur du jobbar och hur resultatet av ditt arbete blir. De vill även höra ifrån andra kunder som har köpt produkter eller tjänster av dig tidigare. I många fall, om du tex jobbar som snickare eller har något annat fysiskt resultat av ditt arbete så är det väldigt lätt att lägga till bilder ifrån dina utförda arbeten som kundcase på din hemsida. Dock är det av högsta vikt att du visar dina arbeten med proffsiga bilder och en snygg, modern layout som det är lätt för kunden att ta till sig. Du bör ha många olika bilder och dessa behöver ha hög upplösning så att de inte ser suddiga ut. Bilderna kan ligga i en karusell som är lätt för besökaren att klicka fram nya bilder i. På NKLT har vi en särskild sida för kundcase som ni kan besöka här.

Nedan är en bild ifrån en av våra kunder, Byggcraftnord.se som snickrar och bygger. De uppdaterade nyligen sin hemsida med en separat undersida för kundcase som har många fina bilder ifrån tidigare utförda uppdrag.

Om du inte har visuella resultat utan istället kanske jobbar som konsult inom något område som är lite mer osynligt, då är det ändå bra att lägga till en gratis bild ifrån ett bildarkiv som på något sätt visualiserar resultatet av ditt arbete och processen du använder. Lägg alltid högsta fokus på det färdiga resultatet.

Om du säljer en fysisk produkt, visa då gärna bilder, eller en video av en person som använder den färdiga produkten. Säljer du en mjukvara, se till att du visar en demonstration av din plattform. Fokusera även här på fördelarna för dina kunder med att köpa dina produkter eller tjänster. Visuellt innehåll i marknadsföring online har exploderat under de senaste åren beskriver Neil Patel på Content Marketing Institute.

Omdömen ifrån dina kunder bör i bästa fall ha ett foto på den som skriver och omdömen bör ha en snygg design. Vi har dedikerat en helt separat sida där ni kan se några omdömen både i text och video format samt med bilder på några av våra nöjda kunder.

88 procent av kunder litar lika mycket på omdömen de läst online som de gör ifrån rekommendationer de fått ifrån en vän eller familjemedlem enligt en studie av ifrån brightlocal.com skriver searchengineland.com. Annan forskning har visat att när besökare läser omdömen ökar chansen med 58% att de blir kunder. Se till att dina recensioner är placerade rakt under ett erbjudande, då ökar konverteringskvoten också skriver vwo.com.



5. Ha en separat enkel kontaktsida med ett kontaktforumlär

De flesta av oss har besökt en hemsida och spenderat värdefull tid på att söka runt efter kontaktinformation till företaget. I många fall upplever man då frustration och ”micro-stress” dvs, trots att det endast kanske tar en halv minut att hitta informationen och man givetvis har en halv minut av sitt liv att spendera - om man inte råkar sitta i en taxi på väg till ett möte man är sen till…- så kan man uppleva stark stress trots att någonting inte tar så speciellt lång tid just när man använder en digital platform.

Därför rekommenderar vi alltid våra kunder att ha en tydlig rubrik i huvudmenyn till sin kontaktsida näst längst till höger på hemsidan - allra längst till höger bör man ha en CTA knapp istället.

Anledningen till att höger hörn är så viktigt är ganska förvånande och komplex men har med hjärnans funktioner och västvärldens kultur att göra.

Man har tex visat i många studier som är baserade i västvärlden, där man läser ifrån vänster till höger, och uppifrån och ned, att vänster topphörn är det första stället som ögat går till när man besöker en hemsida. Där brukar företag därför lägga sin logga och sitt namn. I höger hörn å andra sidan brukar ögat dock inte läsa utan där på höger sida går hjärnan över till att inte tänka lika logiskt och att bli mer känslomässigt engagerad. Därför brukar designers välja att lägga en viktig knapp i en starkt avbrytande färg i detta hörn för att ögat ska dras dit. Genom detta, sker en psykologisk koppling mellan användaren och varumärket. Creative Bloq Staff menar att man kan öka besökarens förtroende genom den information man placerar i just höger hörn. Trots att det övre högra hörnet på en hemsida är den del på sidan som drar till sig minst uppmärksamhet ifrån det mänskliga ögat så är det en enormt viktig plats baserat på dess känslomässiga och nästan undermedvetna koppling.

Studier har även visat att om man är högerhänt så upplever man högre förtroende för information som ligger till höger på en hemsida och tvärtom om man är vänsterhänt. Men eftersom 90% av oss är högerhänta så är det givetvis mer lönsamt att fokusera på att ”vinna över” den största gruppen.

Erbjud alltid fler olika sätt för kunder att kontakta dig på inklusive telefonnummer, e-postadress samt ett kontaktformulär.

Sammanfattning

Jag har nu beskrivit fem enkla design-hacks som ökar konverteringskvoten och lönsamheten på din hemsida. Dessa inkluderar att lägga till Call-to-Action knappar, förenkla sidans struktur och navigeringsmenyer, se över ditt företags grafiska profil, snygga till dina kundcase och kundomdömen, samt att ha en separat kontaktsida med ett kontaktformulär.

Du har fått lära dig lite grunder om UX/UI design och hur detta påverkar en hemsidas lönsamhet. Du har även fått se att det finns flera olika typer av CTA knappar med olika påverkan på en hemsidas lönsamhet, samt värdet av skräddarsydda symboler. Allt detta har givit dig en bra grund att utveckla och förbättra designen på sin hemsida helt själv i utgångspunkt ifrån vad du redan har för hemsida.

Om du känner dig osäker och vill ha hjälp med en grafisk profil eller en uppdaterad hemsida. Kontakta oss för en gratis rådgivning.


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2023-01-18 07:00
    Så gör du för att komma igång med din e-handel
    info
  • 2023-01-05 07:00
    7 fördelar med att ha din egen e-handel
    info
  • 2022-11-30 07:00 Grafisk design, Webbdesign
    Hemsida till ett nystartat företag – vad du behöver tänka på för att lyckas
    info
Login