Lisa Eriksson

8 bra anledningar till att starta en företagsblogg

En blogg är en form av webbplats där du kan publicera inlägg och artiklar om olika ämnen. Bloggar kan handla om allt mellan himmel och jord, från mode och skönhet till teknik och politik. Många företag och organisationer använder bloggar som en plattform för att dela sin kunskap och sina erfarenheter med sina kunder och potentiella kunder. Detta kan vara ett bra sätt att marknadsföra sina produkter och tjänster. Det är även vanligt att privatpersoner skriver bloggar. Ibland lyckas en bloggare få många följare och då kallas de för "influensers" eftersom det de skriver kan påverka många människor. Bloggar är ofta bra källor till information och inspiration och många människor vänder sig idag till både stora och små bloggar för att få tips och råd inom olika ämnen.

Att starta en ny företagsblogg innebär en del arbete, men föredelarna med att ha en blogg är många och stora. I detta blogginlägg har jag gått igenom vad jag tycker är de 8 bästa anledningarna till att starta och driva en företagsblogg.

Fördelar med att ha en företagsblogg på din hemsida

I princip alla företag har en egen hemsida idag. Men det är ofta väldigt svårt att få trafik till hemsidan, speciellt om du inte vill driva betald trafik dit via Google annonsering som kostar pengar. Ett av de bästa sätten som finns för att få in mer trafik till din sida är just genom att blogga. De flesta företagare utnyttjar inte sina hemsidor tillräckligt mycket, men att starta en blogg är ett kanonbra sätt att använda hemsidan för att bygga varumärket och relationen med sin målgrupp. Jag skriver NKLTs blogg sedan nästan två år tillbaks nu och det är enormt givande då jag får dyka ner i ämnen som utvecklar mig, vidareutbildar mig och stödjer mig när jag pratar med kunder. Det mesta jag skriver om härstammar från samtal med kunder och de företagare jag ringer till. Nedan är 8 bra anledningar för dig att också starta en företagsblogg.

1. En blogg driver och ökar trafiken till din hemsida - vilket leder till fler nya kunder

Om du lägger till en blogg på ditt företags hemsida så kan du öka trafiken till din hemsida med 55% enligt en HubSpot marknadsföringsstudie. Ju fler besökare din hemsida har ju fler chanser har du att någon av dem köper din produkt eller tjänst.

Har du redan fler kunder än du hinner med? Ett vanligt alternativ i en sådan situation är att höja priserna, men mer trafik via en blogg kan istället hjälpa ditt företag att ta nästa steg till att expandera. Det kan vara dags att boka möte med en företagsrådgivare, för att få hjälp med att utöka företaget. Kanske kan du själv gå ner i arbetstid tack vare att du kan anställa en VD, eller delegera fler arbetsuppgifter till medarbetare.

Mer trafik och fler kunder är inte något som de flesta ser som problematiskt dock utan det brukar vara ett lyft för de flesta företag.

Ett blogginlägg kan ibland vara den undersida som driver mest trafik till hela din verksamhet. Vi på NKLT ligger tex på sidan ett på sökorden "hemsida Uppsala" men vi hamnar även högst i en Google sökning för sökord om "podcasts" tack vare mitt blogginlägg "10 fördelar med att starta en podcast." Båda dessa sidor driver mycket trafik till vår hemsida.

2. Din hemsida kommer att listas högre i Google sökningar

När din hemsida har en aktiv blogg så får din hemsida 97% fler "inbound" länkar, dvs länkar till din hemsida från andra hemsidor. Detta ökar din hemsidas auktoritet till alla sökmotorer, vilket i sin tur leder till att din hemsida hamnar högre i tex Google sökningar. Då kommer nya kunder att hitta ditt företag innan de hittar dina konkurrenters hemsidor.

När du har en blogg på din hemsida så ökar du även vad som kallas för "Index sidor" på hemsidan. Ju fler sidor du har med relevant och bra information, dessdå högre chans har du att någon hittar just din hemsida när de söker på ett av de ämnen din hemsida skriver om.

3. En blogg ökar företagets konverteringskvot

Med konverteringskvot menar man kortfattat hur många av de som besöker er företags hemsida som klickar sig vidare och kontaktar er eller köper en tjänst eller produkt av er.

Att skriva en blogg till ett företag anses vara en långsam marknadsföringsstrategi. Räkna med att det tar minst 6-12 månader av konsekvent publicerande av nya bloggartiklar för att du ska börja se resultaten i din försäljning. Detta innebär dock även att blogginlägg har en mycket längre livslängd än tex annonser och inlägg på sociala medier. Enligt Hubspot anser 56% av alla marknadsförare att bloggande är ett effektivt verktyg, och 10% uppger att bloggande har den allra högsta konverteringskvoten av alla marknadsföringsstrategier.

4. Du stärker och bygger ditt varumärke - och ökar därigenom företagets värde

När du skriver en blogg så har du verkligen möjlighet att stärka ditt varumärke. När det kommer till marknadsföring så innebär varumärkesbyggande jobb att förmedla och bygga en positiv uppfattning om ert företag, era produkter och tjänster. Detta kan man göra genom att skicka nyhetsbrev via email, posta information på sociala medier, eller annonsera online och via TV, radio, podcasts etc.

Ett varumärke innehåller en typ av "röst" och ett utseende, det sistnämnda oftast uttryckt via en grafisk profil. Din grafiska profil har du säkert redan full koll på, men om du vill veta mer, läs gärna om grafiska profiler i mitt tidigare blogginlägg "Grafisk profil till företaget".

Men företagets "röst" har många inte riktigt tänkt igenom. En blogg är ett bra tillfälle att definiera och utveckla företagets röst. Oavsett vilken röst du väljer, se till att du är konsekvent i ditt sätt att kommunicera med din målgrupp.

När du skriver en blogg för ditt företag så kan du beskriva hur ditt företag jobbar och vilka tjänster ni specialiserar er på, men även vilken typ av företagskultur ni har på kontoret och vilka värderingar företaget anser vara viktiga för sitt arbete. Med företagsvärderingar menas vilka huvudsakliga principer ert företag drivs med. Det kan gälla var företaget skapar sina produkter, hur de levereras till sina kunder och vilken nivå av struktur, frihet eller hälsokultur de anställda på företaget har. Till exempel går många till gym eller yogalektioner i svenska företag. När jag jobbade i San Francisco i tech start up industrin var det även vanligt att färskpressad juice levererades till programmerarna varje dag. Ibland tog hela företag med sig hela sina team till intensiva arbetsveckor i någon vacker del av närliggande naturområden. En så kallad "Debacle"-vecka som ett företag jag arbetade på anordnade varje år ledde till enorma framsteg i utvecklingen för företaget och var samtidigt väldigt kul. Varumärkesbyggande värderingar definierar hur företaget drivs, uppnår sin uppdragsbeskrivning eller "mission statement" samt hur det tjänar pengar.

Din blogg gör även så att ditt företag får högre "auktoritet" enligt Hubspot. Detta är enormt bra för ditt varumärke. Om du är konsekvent i ditt bloggande och regelbundet publicerar nya bloggar där du svarar besökare från din målgrupp på frågor de har, så kommer de att uppskatta dig och se ditt företag som en ledare inom din bransch. Om en potentiell kund börjar läsa din blogg och får bra tips om hur de kan lösa sina problem, när de är redo att köpa en produkt eller tjänst som ditt företag tillhandahåller så är chansen mycket högre att de vänder sig till ditt företag för att få hjälp. Eftersom de redan litar på dig och vet att du kan din sak så ökar detta chansen ännu mer att de kommer att köpa från dig.

5. Du skapar bättre innehåll till sociala medier

Genom att skriva en blogg så genererar du även innehåll av hög kvalitet som du kan använda i dina sociala medier kanaler. Att posta på sociala medier kanske inte alltid genererar mest trafik av alla dina marknadsföringsstrategier, men det gör att ditt varumärke syns och då påminner du folk om de tjänster du erbjuder.

Om din blogg innehåller information som dina potentiella kunder vill veta mer om så kommer de att följa dig på sociala medier i högre utsträckning, de kommer även att uppskatta och respektera ditt varumärke mer eftersom du ger dem information som hjälper dem i deras verksamhet eller i deras liv.

Du kan givetvis även använda din blogg som ett nyhetsbrev.

6. En blogg bygger förtroende och relationer med dina kunder och din målgrupp

Du bygger förtroende när du erbjuder viktig, relevant information gratis till dina kunder. Människor litar på sådant de är vana vid och som de känner till. Ju mer du bloggar ju mer känner dina potentiella kunder att de känner till ditt företag och dig som skriver bloggen. Med tiden blir du alltså lite familjär med dem som besöker din sida och som ser dina inlägg om bloggen i sociala medier. Du kan även dela med dig om företagsnyheter via bloggen och svara på frågor om du har ett fält för frågor i bloggen.

När du skriver om ämnen som rör din bransch så visar du allmänheten att du och det företag du representerar, är kunniga och kompetenta inom området. Detta gör att nya besökare till din hemsida känner att de kan lita mer på ditt företag. Du visar att du kommer att kunna leverera en produkt eller en tjänst av högsta kvalitet.

7. En blogg särskiljer dig från dina konkurrenter

Om du driver verksamhet inom ett område som har mycket hög konkurrens eller där din tjänst inte är så lätt att visa resultaten av på ett konkret eller enkelt sätt, då kan din blogg verkligen hjälpa till att visa för dina kunder hur ditt företag är annorlunda än dina konkurrenters bolag. Ungefär hälften av dina konkurrenter kommer inte att erbjuda sina kunder en blogg, redan där särskiljer ni er genom att ni tar er tid att erbjuda gratis, värdefull information.

I en serie blogginlägg kan du även i lugn och ro gå in på djupet av era tjänster och illustrera hur de kan hjälpa din kund. Ni kan låta era kunder lära känna er personal lite mer vilket bygger förtroende och lojalitet. I dina blogginlägg kan du beskriva hur din tjänst är annorlunda än och bättre än andra företagares lösningar. Du kan skriva inlägg om hur ni hjälper era kunder att lösa sina problem. Du kan beskriva vad och hur ni specialiserar er inom er bransch och varför ni är riktigt bra på det ni gör. Du kan även beskriva hur er företagskultur är annorlunda än andra företag, vilket kan hjälpa till vid rekrytering.

8. Du får en chans att utbilda dina kunder och din målgrupp

En företagsblogg är en fantastisk platform för att utbilda dina kunder om vad ditt företag gör och hur ni kan hjälpa era kunder.  Att utbilda allmänheten är ett mycket mer kraftfullt sätt att sälja på, eftersom det bygger upp ett förtroende hos den som läser innehållet. När du undervisar i ditt specialområde så visar du kunder att du har tänkt på vad deras behov kan vara och att du förstår vilka de är. Bloggande och försäljning hänger därför ihop. Enligt Hubspot så får företag som bloggar 67% fler potentiella kunder som kontaktar företaget.

Som företagare kan du passa på att beskriva nästan som en användarmanual hur en kund ska använda ert verktyg, er tjänst eller produkt. Detta är mycket gynnsamt för den som läser bloggen och gör att en del kunder själva kan avgöra om de tror att er tjänst kommer att kunna passa deras verksamhet eller inte. Framför allt så fångar er blogg nya potentiella kunders intresse och uppmärksamhet.

De mest lönsamma blogg nischerna för 2023

Du kan skriva en företagsblogg för alla branscher men nedan är de trender som är mest lönsamma 2023.

-Digital marknadsföring
-Blogga och tjäna pengar online
-Hälsa och motion
-Personliga finanser och investeringar
-Recept och mat
-Personlig utveckling och egenvård

Hur gör du för att komma igång med en ny företagsblogg?

Några enkla grundregler du kan använda när du ska starta en egen blogg är följande:

-Bestäm vilken generell inrikting din blogg ska ha.
-Tänk igenom vilken din målgrupp är.
-Gör en plan för vem som ska skriva bloggen. Kommer det att bli du själv, någon anställd eller en influencer?
-Fundera över när du har tid att skriva bloggen.
-Bestäm hur ofta du tänker skriva och posta ett nytt blogginlägg.
-Kolla upp hur du lägger till en blogg på din hemsida.

Läs mer om hur du startar en blogg i nästa veckas blogginlägg "Hur du startar en framgångsrik blogg till ditt företag".

Sammanfattning

I detta blogginlägg har jag tagit upp hur du som företagare kan använda en blogg. Jag har även diskuterat 8 bra anledningar till att satsa tid och energi på att skriva en blogg. Dessa anledningar inkluderar att en blogg kommer att driva och öka trafiken till din hemsida, din sida kommer att listas högre i Google sökningar, din hemsida kommer att få en ökad konverteringskvot, ditt varumärke kommer att stärkas, du skapar bättre innehåll till dina sociala medier, du bygger förtroende och relationer med dina kunder och din målgrupp, du kommer att särskilja dig från dina konkurrenter och du får en chans att utbilda dina kunder och din målgrupp. Jag har även tagit upp några av de mest lönsamma nischerna för bloggar och gått igenom några enkla sätt för dig att komma igång med din egen företagsblogg.

Vill du starta en blogg på din hemsida eller på ett nytt domännamn? Kontakta oss för en gratis konsultation så kan vi ge dig mer information om våra blogg lösningar.


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-09-05 07:00
    Pressmeddelande: Webpages nklt i Uppsala förser sportföretag med skräddarsydda hemsidor
    info
  • 2024-08-06 07:00
    Intervju med Anders Berglund, VD för bioteknikföretaget Epistat
    info
  • 2024-07-09 07:00
    Vad innebär User Interface och User Experience för en webbplats?
    info
Login