Lisa Eriksson

Tips på SEO för snickare

SEO gör att din hemsida rankar högre i sökmotorer som Google. I detta blogginlägg ska jag därför gå igenom vad du själv kan göra för att få högre ranking, fler besökare och fler konverteringar, så att du kan säkra och expandera din verksamhet. När du skapar en hemsida som är skräddarsydd för ditt snickeriföretag så har du den grund du behöver för att börja konkurrera online genom förstklasig SEO optimering. Det är inte alla av dina konkurrenter som kommer att ha tid och ork att optimera sin hemsida, det ger dig därför en mycket bra strategisk fördel att jobba lite med din SEO.

On-page snickeri SEO spelar en avgörande roll när det gäller att skapa en webbplats för ditt snickeriföretag. Det ser inte bara till att sökmotorer kan indexera ditt innehåll, utan låter dem också omedelbart identifiera hur relevant din snickeriwebbplats är för en specifik sökterm.

Använd titlar och metabeskrivningar med rätt nyckelord

Metatitlar och metabeskrivningar är bland de viktigaste on-page elementen för SEO. Det är en kort text som inte syns på hemsidan utan som endast syns i Google sökningar. Se till att de noggrant återspeglar innehållet på webbsidan, inkluderar nyckelorden och är något säljande. Till exempel, om du vill bli hittad på ordet "snickeritjänster" eller frasen "CNC-maskin för precisionsskärning" då vill du inkludera dessa ord och fraser i din metabeskrivning och titel på den sida som beskriver era tjänster för detta.

Använd header-taggar på ett lämpligt sätt

Använd header-taggar, dvs H1, H2, H3, och H4 för att organisera sidans innehåll och göra det lätt för sökmotorer att förstå sidans struktur. H1 är din hemsidas viktigaste huvudrubrik. Den bör ligga högst upp på varje sida och ha underrubriker. Om du har mycket text på din sida så bör du sedan använda H2 rubriker för att dela upp texten i olika stycken. Detta hjälper den som besöker din sida, och även Google att snabbt organisera, förstå och ta till sig informationen. Använd titlarna i rätt ordning, H1 högst upp, följt av H2, H3 etc. Läs mer om header-taggar här.

Optimera bilder och videor

Att optimera bilder och videor på en hemsida för snickare är viktigt för både användarupplevelsen och sökmotorprestandan. Här är några steg och rekommendationer för att optimera media på din hemsida:

För bilder:

  • Använd rätt filformat: Välj det lämpliga filformatet för dina bilder. Vanliga format inkluderar JPEG för fotografier och PNG för bilder med genomskinlighet.
  • Komprimera bilder: Använd komprimering för att minska filstorleken utan att förlora för mycket kvalitet. Det finns flera onlineverktyg och bildredigeringsprogram som kan hjälpa dig med detta.
  • Beskrivande filnamn: Ge dina bilder namn som beskriver innehållet. Undvik generiska filnamn som "image1.jpg". Exempelvis, om bilden visar en specialdörr, kan filnamnet vara "specialdorr.jpg".
  • Alt-taggar: Använd alt-taggar (alternativtext) för varje bild. Alt-taggar hjälper sökmotorer att förstå vad bilden föreställer och kan också vara användbara för personer med funktionsnedsättningar.
  • Bildstorlek: Anpassa bildstorleken till den faktiska storleken som den visas på webbplatsen. Onödigt stora bilder kan öka laddningstiden.
  • Lazy Loading: Implementera lazy loading för att försena inläsningen av bilder som inte syns direkt på skärmen. Det förbättrar sidans prestanda genom att inte ladda bilder som användaren inte ser.

För videor:

  • Optimerat filformat: Välj det mest lämpliga filformatet för dina videor. H.264 är vanligtvis ett bra val för webbvideo.
  • Komprimering: Komprimera videofiler för att minska storleken. Det finns olika verktyg och inställningar för komprimering, så se till att hitta en balans mellan kvalitet och filstorlek.
  • Beskrivande filnamn: Precis som med bilder, ge dina videofiler beskrivande namn.
  • Alt-taggar (om tillämpligt): Om du har en förhandsvisning eller affischbild för videon, använd alt-taggar för att beskriva innehållet.
  • Använd embed från externa plattformar: Förbättra sidans laddningstid genom att bädda in videor från externa plattformar som YouTube eller Vimeo istället för att värd direkt på din webbplats.
  • Responsiv inbäddning: Se till att dina videor är responsiva och fungerar bra på olika enheter.

Genom att följa dessa riktlinjer kan du förbättra prestandan och användbarheten av din hemsida samtidigt som du säkerställer att den är optimal för sökmotorer.

Optimera intern länkstruktur

Att optimera den interna länkstrukturen på en hemsida är avgörande för både användarupplevelsen och sökmotoroptimeringen. För att uppnå detta, bör du skapa en logisk hierarki för din webbplats och organisera innehållet på ett sätt som återspeglar sidans vikt. Du använder då intern länkning för att hjälpa sökmotorer att förstå hierarkin på din webbplats och den relativa betydelsen av olika sidor. Detta betyder att du länkar ifrån en sida till nästa, om sidan inte redan ligger i huvudmenyn på hemsidan. Använd klara och beskrivande rubriker i huvudmenyn och se till att ankartexterna är informativa när du länkar mellan sidor.

Undvik att överbelasta sidor med länkar och fokusera istället på relevans. Implementera "breadcrumbs" för att hjälpa användare och sökmotorer att förstå var de befinner sig på din webbplats. Använd intern länkning i ditt innehåll för att leda användare till andra relevanta sidor och etablera samband för sökmotorer.

Optimera ditt länksystem för mobila användare och se till att det är lätt att navigera på mindre skärmar. Uppdatera regelbundet dina länkar när strukturen på din hemsida förändras och använd "nofollow" attributet för länkar som inte behöver följas av sökmotorer.

Genom att skapa en välstrukturerad och användarvänlig intern länkstruktur förbättrar du inte bara din webbplats SEO utan ger också besökarna en smidigare upplevelse när de navigerar på din sida.

Använd schema markup

Schema markup är en typ av kod som hjälper sökmotorer att förstå innehållet på din hemsida bättre. Du kan lägga in koden på din hemsida manuellt för att ge ytterligare information till sökmotorer. När sökmotorn förstår exakt vad din sida handlar om så ökar chansen att sidan visas i sökresultat. Om du tex har en webbshop som säljer olivolja och det finns fyra stycken flaskor kvar, då vet Google inte vad siffran fyra står för. Är det ett telefonnummer, priset på oljan eller något annat? Men schema markup kan du berätta för sökmotorn att siffran står för antal olivoljeflaskor i lager. Implementera även schema-markup för att tydliggöra relationer mellan olika sidor på din webbplats för sökmotorerna, dvs, du visar var du vill att sidorna ska synas rent hierarkiskt på din hemsida.

Snabb hastighet på hemsidan

En snabb hastighet på hemsidan är avgörande för både användarupplevelse och sökmotorprestanda. Se till att din snickerihemsida laddar snabbt då detta kommer att förbättra sidans SEO avsevärt. Detta kan du uppnå på en mängd olika sätt. Ett sätt är genom att optimera bilder på sidan, dvs att ha rätt storlek på dem. Du vill att alla blider ska ha så liten storlek du kan utan att bilderna blir tex suddiga. Ett annat sätt är genom att använda cashing. Detta innebär att delar av din hemsida sparas i minnet på besökarens dator så att de kan läsas in snabbare nästa gång de besöker sidan. Ett tredje viktigt sätt är genom att minimera HTTP-förfrågningar. En HTTP-förfrågning innebär enligt hittawebbhotellet.se att element som bilder, JavaScript-filer och CSS-stilar behöver få en separat förfrågning för att hämtas ifrån servern. Du kan minimera antalet förfrågningar genom att kombinera filer, använda CSS-sprites och eliminera onödigt innehåll på sidan.

Rätt nyckelord på sidan

Inkludera dina nyckelord i ditt innehåll på sidan. Var försiktig med att inte överoptimering, vilket är när man lägger in ord bara för att få in dem utan att de finns i ett läsbart sammanhang. Se alltid till att ditt huvudmeddelande och dina tjänster tydligt representeras men på ett naturligt sätt i löpande text och rubriker.

Undvik att ha gömda texter och nyckelord

Använd inga gömda, osynliga texter eller sökord då Google kan se detta som spam. Men för att din hemsida ska vara lätt att navigera, speciellt på mobilversionen, så behöver du strukturera texterna så bra som möjligt. Detta inkluderar att gömma större texter genom tex tabbar som besökaren kan klicka på för att se en text, och du behöver lägga länkar som "läs mer" för mindre viktiga texter på mobilen.

Du kan läsa mer om hur du sökmotoroptimerar din hemsida i mitt tidigare blogginlägg "6 sätt att förbättra sökmotoroptimeringen på din hemsida".

Hur du hittar rätt nyckelord till din hemsida

Du kan själv hitta sökord för snickare genom gratisverktyg som tex www.ubersuggets.com. Du kan även söka direkt på Google och se vad som kommer upp i förslagslistan inne i sökfältet på Google. Bilden nedan visar några resultat som Google automatiskt ger dig när du gör en sökning. Detta är vanliga sökord som kunder söker på.

Om de sökord som kommer upp är relevanta för din verksamhet så kan du skriva texter runt orden som beskriver din tjänst. Du kan även lägga in en lista på de ord som du erbjuder tjänster för, men det är bäst att även skriva några ord för att ge nyckelorden en kontext. Det är inte en bra plan att bara lägga upp en massa ord, då kan Google i värsta fall straffa din sida genom att get den sämre SEO under en lång tid framöver. Men om du tex jobbar med specialdörrar så kan det vara bra att du definierar alla olika varianter av dessa som du har jobbat med och erbjuder som tjänst. Du kan även få in sökord genom att ha kundcase där du visar tex en spegeldörr i sekelskiftesstil. Se till att du skriver minst 300 ord per sida för att Google ska gilla och kunna indexera sidan så att den får en bra SEO placering i sökningar.

Några andra vanliga sökord för snickare inkluderar.

  • "specialdörrar och fönster"
  • "lister och snickerier"
  • "specialtrappor"
  • "utomhussnickeri"
  • "renoveringsarbete"
  • "specialsnickeri"
  • "däckbyggnad"
  • "snickeri [stad]"
  • "snickare [stad]"
  • "snickare [postnummer]"
  • "hemreparationer [postnummer]"

UX/UI påverkar din SEO

För att din hemsida ska listas högt i sökningar efter några av orden i listan så behöver du inte bara ha texter som beskriver hur du jobbar med tjänsterna, och platserna, du behöver även ge besökaren en bra och lätt användarupplevelse. Här kommer UX/UI in i bilden. Din hemsida måste alltså vara tydlig och lätt att navigera för att sidans SEO ska bli bra. Därför bör du välja en bra mall till din hemsida eller se till att du får en skräddarsydd hemsida gjord av en webbyrå som är van vid att jobba med snickare.

Man brukar prata om kundens resa till att beställa en tjänst eller köpa en produkt via en hemsida. Ungefär såhär ser den resan oftast ut: När en besökare först kommer till Google och skriver in ett sökord, då kommer din investering i bra texter och relevanta sökord att ge dig ditt första försprång då den förhoppningsvis kommer att hamna högre upp i Google än dina konkurrenters sidor. När din hemsida kommer upp som ett alternativ på Googles första sida för kunden i fråga, då gäller det att du har lagt in bra, beskrivande och säljande metatexter som endast syns i Google sökningar. Detta ska nu locka kunden till att klicka på just din hemsidas länk. Det kan tex stå "Behöver du en specialdörr? Vi kan hjälpa dig....mm" Frågor är något som folk brukar klicka på oftare än ren information. Om texten tilltalar besökaren och de klickar på din länk så kommer de att landa på din hemsida. Nu är det UX/UI som kommer att leda kundens resa fram till rätt plats och antingen kontakta dig eller köpa en produkt direkt på hemsidan. SEO, UX/UI och texternas kvalitet spelar därför lika stor roll för att lyckas göra sin hemsida riktigt lönsam.

Google är nöjd när användaren har hittat en hemsida till en snickare som uppfyller deras önskan om vad de letade efter och inte återvänder till Google.
Google är INTE nöjd när användaren 'klickar på bakåt-knappen' för att de inte hittade det de letade efter och återvänder till Google för att göra en ny sökning eller leta vidare i sina tidigare resultat. Detta skulle nämligen göra att kunder kanske väljer an helt annan sökmotor för att hitta resultat de blir nöjda med.

Hur du kan förbättra din hemsidas SEO och UX/UI design

Nu när du vet att UX/UI design påverkar din SEO så har jag några fler tips på hur du kan förbättra din existerande UX/UI. Det finns några enkla knep som snabbt både ökar konverteringar och som gör att Google motorn kommer att gilla din hemsida mycket mer.

Responsiv design

Snickare kan maximera potentialen för sin webbplats genom att göra den responsiv. En välutformad, anpassningsbar webbplats gör det möjligt för snickeribesökare att se innehållet oavsett vilken enhet de använder - vare sig det är en stationär dator, bärbar dator, surfplatta eller smartphone!
Responsiva webbplatser erbjuder flera fördelar för snickare, inklusive förbättrad användarupplevelse och sömlös åtkomst över olika enheter. Ytterligare fördelar inkluderar:

  • Mobilkompatibilitet: Med den övervägande majoriteten av snickerisökningar, som specialdörrar och fönster, golv, utomhussnickeri, renoveringsarbete, lister och snickerier, köksrenovering, etc., som nu görs på mobila enheter, är det viktigt för snickare att ha en webbplats som är lättillgänglig och användbar på olika mobiltelefoner, inklusive de senaste iPhone, Androids och surfplattor.
  • Responsivitet: En responsiv webbplats gör det möjligt för kunder att enkelt hitta och kontakta snickaren, schemalägga snickeriavtal och göra betalningar, oavsett vilken enhet de använder.
  • Professionalism: Responsiva snickeriwebbplatser hjälper också till att etablera snickaren som en professionell och pålitlig verksamhet, vilket kan hjälpa till att bygga förtroende och trovärdighet hos potentiella kunder.
  • Kostnadseffektivitet: Responsiva webbplatser för snickare är kostnadseffektiva eftersom de eliminerar behovet av att underhålla och utveckla separata mobil- och skrivbordsversioner, vilket minskar kostnaderna och snabbar upp utvecklingsprocessen.

PRO TIPS: Google använder idag den mobila versionen av din snickerihemsida för rankning. Faktum är att Google har använt mobil-först-indexering i flera år, vilket innebär att det använder den mobila versionen av en webbplats för indexering och rankning, snarare än den skrivbordsversionen.
Detta beror på att majoriteten av sökningarna relaterade till snickeri, som utomhussnickeri, specialtrappor, specialdörrar och fönster, lister och snickerier, etc., nu görs på mobila enheter. Genom att använda mobil-först-indexering strävar Google efter att förbättra sökupplevelsen för användare genom att erbjuda relevant och användarvänligt innehåll, oavsett vilken enhet de använder.
De bästa snickerihemsidorna kommer att vara optimerade för mobila enheter och ha en responsiv design, vilket ger dem bättre möjligheter att ranka högre i sökresultaten, eftersom de ger en bättre användarupplevelse.
Det är värt att notera att om en snickares hemsida inte har en optimerad mobilversion så kommer Google fortfarande att indexera och rangordna den, men den kan inte prestera lika bra som en mobiloptimerad design av din hemsida.

Välplacerade Call-to-Action knappar (CTA)

Snickarhemsidor bör utformas för att inspirera åtgärder från dina besökare - och nyckeln till det är noggrant utformade Call-to-Actions (CTAs). Genom att strategiskt placera CTAs över hela hemsidan kan du uppmuntra människor att vidta önskade åtgärder och öka konverteringar.

Att ha välplacerade CTAs på din webbplats kommer att hjälpa sidans UX/UI genom att:

  • Vägleda användare att vidta önskad åtgärd, som att schemalägga en snickeriuppskattning eller enkelt ringa in med en enkel klickning.
  • Öka konverteringar och förbättra användarupplevelsen, vilket Google vill se!
  • Hjälpa till att spåra framgången för snickerimarknadsföring och reklam genom att ge insikt i vilka marknadskanaler som driver flest konverteringar genom att spåra var klick på CTA kommer ifrån.
    Utan effektiva CTAs kan din snickerihemsida gå miste om en stor möjlighet att engagera och konvertera besökare. Se till att din CTA är strategiskt placerad - det kan göra hela skillnaden!
  • Knapparna förtydligar och skapar en navigering som är byggd för dina kundens "resa". Din snickerihemsida måste ha en navigation som är byggd för att ge en smidig kundresa. Navigationen är det sätt som besökarna hittar runt på din webbplats, och det är avgörande för att göra det lätt för dem att nå den information de letar efter samt det slutmål du vill att de ska hamna på, tex att köpa något eller kontakta dig. En välorganiserad och intuitiv navigationsstruktur kan förbättra den övergripande användarupplevelsen och hjälpa dina kunder (och potentiella kunder) att snabbt och enkelt hitta den information de är intresserade av. CTA knappar är en viktig del av detta, tillsammans med sidans huvudmeny.

Använd SEO för flera olika geografiska platser

Som snickare är det även mycket bra att använda dig av sökmotoroptimering för flera olika platser om du bedriver din verksamhet i flera olika städer och områden. Läs mer om det i mitt blogginlägg "Vikten av SEO för flera platser".

Se till att alla undersidor uppfyller minimikraven för texter

Sist men inte minst, glöm inte att varje undersida behöver innehålla minst 300 ord för att ha en chans att få en Google listning alls. Skriver du fler ord så förbättras din ranking ytterligare. Man brukar rekommendera mellan 300 - 700 ord per sida. Mer ord än så kan skapa förvirring för besökare och då blir det igen sämre rankning på Google. Många har för få ord på sina hemsidor och det gör att de får en extremt dålig rankning på Google. Se till att inte din hemsida hamnar där.

Sammanfattning

Detta blogginlägget har jag gått igenom några tips för sökmotoroptimering (SEO) för snickare och träbearbetare. Jag betonar några viktiga strategier för att förbättra webbplatsens synlighet och användarupplevelse. Detta inkluderar användningen av relevanta nyckelord i titlar och metabeskrivningar, organisation av innehållet med header-taggar, optimering av bilder och videor, implementering av intern länkstruktur och schema markup. Vikten av snabb webbplatsladdning, val av rätt nyckelord, undvikande av gömda texter och nyckelord samt användning av responsiv design och tydliga Call-to-Action knappar (CTA) betonas också. En effektiv navigationsstruktur och uppfyllande av textkrav för undersidor avslutar de väsentliga råden för en framgångsrik webbplatsoptimering.

Vill du ha hjälp med SEO optimering av din snickerihemsida. Kontakta oss på NKLT för en gratis rådgivning.

-Lisa


Skriv upp dig till vårt nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev


  • 2024-02-28 07:00
    Tips på SEO för snickare
    info
  • 2024-02-22 07:00
    Varför du som snickare gynnas av att ha en hemsida
    info
  • 2024-02-07 07:00 Sökmotoroptimering, Text & copy
    Vikten av SEO för flera geografiska platser 2024
    info
Login